Ett intresse kostar alltid pengar - vad kostar ditt?

Så långt är vi alla överens - men hur många vet egentligen HUR mkt deras hundintresse kostar?
När folk har frågat mig vad det kostar att ha två relativt stora hundar som tränas och tävlas lite lagom har jag alltid ryckt på axlarna och höftat. Jag har liksom ingen exakt koll. Jag tänkte att jag kanske ligger runt 2000 kr för båda hundarna om jag slår ut det jämnt över året, men tja, det var bara på en höft.

Så 2014 bestämde jag mig för att faktiskt kolla upp vad jag lägger på mina hundar på ett år. Inte för att det egentligen spelar någon roll, de är mitt intresse och min stora glädje i livet, men det är liksom ändå lite intressant!

Köpte mig en kassabok där jag fört in allt hundrelaterat förutom bensin. Den är för svår att räkna på eftersom jag använder bilen till annat än att åka på tävlingar och träningar etc, så det fick vara. 
Men förutom det så förde jag in mat, försäkringar, kurser, anmälningsavgifter och inköp som jag aldrig hade gjort om jag inte haft hund.

Fyllde i mkt flitigt första månaderna och sen tappade jag det. Kom på det idag när jag betalade räkningar och fyllde i resten. Jag har på grund av denna förskjutning säkert missat några saker, men jag fick nog med det mesta iaf!
 
Vad landade då summan på? Inte det jag gissat på iaf :P
När jag kollade på de olika månaderna så var ju såklart vissa månader billigare och andra dyrare.
Vår billigaste månad var juni då jag endast lade ut 1057 kr. Behövde inte köpa någon mat denna månad utan det var Rockys försäkring och hans vaccinering som var de stora summorna den månaden.
December var vår dyraste månad då jag la ut 10 279 kr på hundarna. Denna månaden var det både Sigges försäkring (årsvis), Sigges vaccinering, en jäkla massa hundmat (extrapris) samt en hälsoundersökning och inköp av novafon på Sigge. Så egentligen inte konstigt att summan sprang iväg, men helt ärligt så tappar man verkligen överblicken över det när man liksom bara betalar och ser glad ut! För inte tänkte jag att jag lagt 10 000 kr på hundarna när december var slut!
Den stora summan kommer ju dock att minska summan för Sigges mat i typ jan-mars eftersom vi har en massa mat nu. 
 
Så, jag vet att ni är nyfikna - vad blev totalsumman?
Jo, under 2014 la jag sammanlagt (med reservation för missade inköp) 36 593 kr på mina hundar, exklusive bensin. Slår man ut denna summan över årets alla månader lägger jag i snitt 3050 kr på dem per månad. Då tävlar jag ändå inte särskilt flitigt och måste vara restriktiv med kurser och dylikt eftersom jag fortfarande är student.
Men det är ändå en jäkla massa pengar alltså! Men OJ så roligt jag har för dessa pengar varenda dag, och jag skulle inte byta det mot något annat i världen!
 
Vet ni vad ni lägger på era hundar i månaden/om året?
 
Sigge blir alldeles matt när han tänker på det här med pengar!

Kommentarer
Postat av: Åsa o toktassarna

JAG VILL INTE VETA!!! Jag lägger säkert 1000 i månaden bara på maten till dem o då är mina hälften så stora som dina ju.... Kaias allergimedicin kostar asmycket och snart får ju Minken börja tävla åxå.

Det sjuka är att jag har skaffat mig ytterligare en dyr hobby, vem kunde tro att tyg är så dyrt?

Svar: Nej egentligen är det ju oväsentligt så länge man har råd att hålla på och känner att man VILL lägga pengarna!Jag tänker nog dock nöja mig med ett dyrt intresse, annars blir det lyxfällan nästa ;)
mittlivsomhund.blogg.se

2015-01-29 @ 12:31:11
URL: http://www.toktassarna.com
Postat av: Nathalie och Ayax

Jag för över 3000kr/månad till ett konto jag startat upp som heter hundkonto. Där tar jag alla utgifter som har med hunden att göra (förutom mat till tävlingar och ev exkluderar jag besning om vi kör i min bil). Denna summa ökar jag nu när jag får ny hund till 6000. Dvs, jag räknar med att det kostar mig 3000kr/mån per hund. MEN då inkluderar ju det ganska många anmälningsavgifter, kurser, mat, försäkring OCH dagmatte/doggywalker (vilket är min största utgift per månad) mm. Kontot är inte alltid tomt vid månadens slut utan det varierar lite hur mycket pengar som är sparat där beroende på säsong och vad vi har haft för oss. Tycker det är jätteskönt att spara lika mycket pengar till hund varje månad och på ett separat konto, då har jag koll på om jag har råd att göra och hur mycket pengar det går åt. Sedan har landslaget dragit iväg kostnaderna lite mer under 2014 vilket gör att jag nog landar närmare en 50 000 för hundaktiviteter...

Svar: Det var faktiskt väldigt smart! För uppenbarligen har jag lite dålig koll och har här i januari gått och svurit och undrat hur i helsike jag har så lite pengar - det KAN ju bero på att det gick åt 10k i december inser jag nu såhär i efterhand :PJag har ett försäkringskonto till Sigge iom att jag betalar hans årsvis och inte klarar nästan 4000 i stöten som student, men ett konto till andra hundgrejer är nog fasen inte fel!
mittlivsomhund.blogg.se

2015-01-29 @ 12:47:47
Postat av: Linnea med Norrie och Zumi

haha, jag håller med Åsa, jag vågar inte titta! Speciellt inte sen Norrie skadade sig med rehab och grejer - jag bara blundar och betalar :-D Tur att det går att hålla nagelfixningshobbyn lite billigare än hundfixningshobbyn!

Svar: Nej såhär med facit i hand skulle jag nog låtit bli att kolla :P
mittlivsomhund.blogg.se

2015-01-29 @ 12:56:22
URL: http://kortbening.se
Postat av: Anna

Jag har inte räknat på kostnaderna, men kan bara konstatera att min ekonomi blev sjukt mycket bättre sen Immer flyttade - ingen mer kostnad för rehab, det var en stor utgift annars, samt att jag inte tävlat på över ett år... Asko och Yra kostar i stort sett bara mat och försäkring så länge de håller sig friska, Roija kommer däremot börja kosta lite mer nu med kurser mm.

Svar: Nej man får vara glad så länge hundarna är friska - för rehab är bannemej inte nådigt!Ändå roligt att Roija börjar kosta mer pengar nu - stor tjej :D
mittlivsomhund.blogg.se

2015-01-29 @ 13:27:50
Postat av: Sofia

Intressant! Vet inte om jag vågar räkna på det. ;-) Vet bara att livet skulle bli så tomt och tråkigt utan ludden. Att leva utan hund känns knappt som ett liv idag. Men man kanske inte behöver köpa nya koppel och leksaker stup i kvarten. Bara där finns det säkert en förmögenhet att tjäna in. ;-)

Svar: Ja tomt och tråkigt håller jag absolut med om! Vad sjutton gör folk med tiden de har till förfogande när de inte har hund? Jag är ju fortfarande student, så jag köper inte så mkt leksaker, koppel och prylar till mina hundar - men det springer iväg fort ändå :P
Att bygga sitt eget slalom och sin egen balans var ju förvisso billigare än fabrikstillverkade, men kostade ändå lite pengar, exempelvis :P
mittlivsomhund.blogg.se

2015-01-30 @ 07:23:07
URL: http://baraomfiasflock.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0