Tankar inför 2015

Jag tycker att såna här tankar om vad man förväntar sig av året är jättesvårt!
Jag gjorde relativt detaljerade tankar kring 2014, och de kan man väl säga inte höll måttet alls såhär i efterhand. Tanken var god men ärligt talat rycktes jag nog mest med av andras planerande, och det som skrevs hängde väl kvar i mitt huvud typ en vecka, sen blev det bara ord på en sida.
Mitt stora mål med Sigge är ju klart i mitt huvud, det vi gör nu är en transportsträcka dit, och det målet kommer inte infrias under 2015 så det håller jag för mig själv även detta år :P
Rocky blir ju faktiskt 10 år i maj, så honom planerar jag ju inte så mkt för alls - min stora önskan är att han får vara pigg, frisk och glad!

En annan sak med 2015 är ju att det på många sätt kommer vara förändringens år! Både jag och Fredrik tar ju examen i maj - vad händer sen? Vad ska vi göra? Vart kommer vi att hamna?
Jobb och en annorlunda vardag hägrar, men hur det ser ut kan jag omöjligt veta nu, men en förhoppning om en stabil vardag med balans är väl det jag önskar att jag kan förvänta mig av året!

Hur konstellationen i flocken ser ut vet jag inte heller, finns en möjlighet att det tillkommer en liten stjärna i vår, och även här vill jag isf ha en bra balans mellan hundarna och tiden jag kan lägga på dem. En ny hund kräver sin tid, samtidigt som de andra inte får hamna i skymundan! Detta tyckte jag inte var några svårigheter alls när Sigge kom, men blir de tre ser världen annorlunda ut tänker jag. En rolig utmaning!

Lite tankar kring oss alla har jag ju, men i år blir de väldigt generella och för utomstående kanske svävande, men vad som funkar för mig tänker jag ;)

Sigge

  • under början på året få till någon form av kontaktfält. "någon form av" låter ju ganska flummigt men jag har ingen klar metod för hur jag ska få resultatet att se ut som min målbild, så det får vara lite svävande i nuläget. Det som är säkert är att jag vill ut och tävla nu, så fokus på ett lättförståeligt beteende vi kan använda på tävling är det som ligger i fokus! Vilket leder in på nästa punkt:

  • under början på året (innan maj) starta agilityklass

  • få rutin i agilityklass och plocka våra pinnar där. Kaxig som jag är så tycker jag att Sigge går fenomenalt trevligt i klass 1, så med ett kontaktfältsbeteende räknar jag faktiskt iskallt med att pinnarna kommer trilla in relativt smidigt, vilket innebär:

  • flytta upp Sigge i klass 2 och lek och ha roligt där! Skaffa rutin och lägg upp träningen utefter de punkter där vi brister!

  • Känna att grunderna i jaktapporteringen tar oss någonstans och helt enkelt sparka ut oss på WT. Det känns fortfarande som en främmande värld för mig, men vad har jag att förlora? Man måste ge sig ut och kolla läget om man ska lära sig!

  • Stärka fysiken! Sigge har viljan, och med rätt fysiska förutsättningar blir han farlig på banan - och detta inte bara pga hans enorma storlek ;)

  • Med Sigge vill jag väldigt mkt, men jag måste lära mig att det blir press, stress och pannkaka för mig om jag inte sansar mig och fokuserar på det som är viktigt!

  • Minnas varje dag att oavsett prestation så är han min älskade guldhund!
Rocky
  • Fortsätta att tävla i klass 2 och hjälpa helikoptermatte att få rutin och självkänsla i denna klass! 

  • Hålla sig frisk och glad!

  • Aldrig låta honom hamna i skymundan för att han är äldre och inte tar lika mkt plats som Sigge och en eventuell valp!

  • Kom ihåg att Rocky börjar bli gammal, njut av varje sekund! En ständig följeslagare om ger mig ofantligt mkt i livet, sug in det och njut!
LL
  • Balans! Och då menar jag inte hindret! Hitta en balans där jag kan kombinera livet med hundträningen utan att känna stress, utan bara glädje! Jag tycker jag har det idag, hyfsat iaf, men det kommer perioder där det är sämre och dessa ska minskas!

  • Släpp den sista prestationsångesten! Jag behöver inte ha den, och jag KAN! Jag utvecklas hela tiden och den enda jag får jämföra mig med är mig själv. Sträck på mig och lita på mina tankar och min magkänsla!

  • Släpp benen! Benen har hållt hela 2014 och även om problemen finns kvar i mitt huvud fortfarande så är de faktiskt mest hjärnspöken nu! Det finns absolut anledning att vara försiktig, men jag måste våga släppa på mer nu - något jag önskat att jag gjort med under 2014, men det är aldrig försent! :D

  • Inte fastna! Försöka att se på mig och min träning ovanifrån/utifrån! Runningen började så bra men slutade med att tära på mig och göra mig ledsen - så får det inte vara, då är det bättre att bryta!

  • Komma ihåg att det inte bara är hundarnas fysik som ska fokuseras på - det är JAG som är deras begränsning och om jag får luft under vingarna så kan jag höja dem istället för att begränsa!

  • Ta vara på mina underbara hundvänner! Skolan och eget hunderi tar för mig en del plats vilket gör att jag känner att jag ibland glömmer av mina fina vänner som jag fått tack vare hundarna! Ta vara på dem, ta promenader, föreslå träningar och njut av sällskapet! Det är ju dom som sätter guldkanten på själva hunderiet, det kan ju ingen motsätta sig!
Lille x
  • Det finns ju en möjlighet att det kommer finnas ytterligare en flockmedlem med i leken under 2015, och denne ska introduceras i flocken och lära känna familjen Halldén/Enander och alla våra egenheter :P

  • Ta det lugnt med denne! Tid finns, och ingen anledning att stressa!

  • Grunder, grunder, grunder! Framförallt inför jakten - jag ska inte göra samma misstag som jag gjorde med Sigge när han var liten!

  • Hänga mkt på klubben och träna på att inte träna! Detta har alltid funkat bra med Sigge men när jag nu från start vet att jag vill kombinera två väldigt olika sporter så kan det inte läggas för mkt fokus på att hitta rätt stämning i olika miljöer. Sigge har en hyfsad av och på-knapp, X ska ha en fenomenal sådan!

  • Mkt lek! 

  • Inte glömma av att jag lyckats bra med Sigge och inte känna stress! Det blir bra, jag vet vad jag gör!

Det generella för oss alla är utan tvekan att känna glädje i det vi gör och ha roligt och njuta av livet! Då kommer resten att gå som en dans :D
 
 

Kommentarer
Postat av: Sofia

Spännande år som väntar. Ska bli kul att få följa er. :-)

2014-12-29 @ 21:24:28
URL: http://baraomfiasflock.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0