Träningsdagbok

Det här är ju en rubrik som man många gånger ser ploppa upp på bloggar som handlar om hundträning, och nu gör den alltså även det här.
När det kommer till agilityn så har inte behovet av en träningsdagbok känts så stort. Där känns det som jag har koll på de olika delarna och att det inte är att bryta ner kedjor till små beståndsdelar på samma sätt.
Givetvis är detta en sanning med modifikation, men i mitt huvud så känns det ändå som att jag har koll på läget, och det jag inte har koll på (runningen) filmar jag ju faktiskt riktigt duktigt så där rör vi oss stadigt framåt.

Åter till ämnet: många duktiga tränare trycker verkligen på vikten av att planera och utvärdera sina pass skriftligt, men jag tycker det är svårt. Det svåra är inte att förstå varför detta är bra, det svåra är att faktiskt se till att göra det! Går ju en grundkurs i jaktapportering nu och redan innan första lektionen tryckte de på detta, och la upp exempel på vad som borde var med och vad man ska tänka på när man skriver om sin träning.

Känner jag mig själv rätt så går jag all in första veckorna och skriver hysteriskt och tycker det är huuuur bra som helst, men sen då? När orken börjar tryta och man börjar köra mer från huvudet. Då försvinner ju syftet med dagboken, och det är ju över tid som man har störst nytta av den för att ticka framåt på samma sätt som vi gör i agilityn.

Jag känner inte att jag vill använda bloggen till detta ändamål, det är inte riktigt det bloggen fyller som syfte för mig. Spontant känns det som att jag vill ha det kort och koncist men ändå uttömmande, och hur gör man det? Både en förberedelsedel så att passen är genomtänkta men även en utvärderingsdel och en "hur-går-jag-vidare-till nästa-pass" del. Men hur får man detta att hålla över tid, så det blir rimligt?
 
Så, frågan lyder - hur lägger ni andra upp era träningsdagböcker och hur använder ni den för att den efter några veckor inte ska bli liggande och samla damm i ett hörn? Hur sporrar ni er till att skriva de gånger ni mest ville "spontanträna" och förfallet börjar? Och vad tror ni det hade gjort för skillnad i er träning, både er som använder dagbok/loggbok och er som inte gör det?

Kommentarer
Postat av: Hedvig

Jag har försökt många gånger men tappar alltid bort lusten att skriva. Det enklaste och det som funkade längst var att skriva mycket korta grejer i en personlig almanacka under "träning".

Svar: Ja jag är rädd att det blir samma här, men jag får helt enkelt experimentera under onlinekursen nu och se vad jag kan hitta som funkar för mig - för jag tror verkligen att det är en bra grej, och vill så gärna vara entusiastisk kring det haha!
mittlivsomhund.blogg.se

2014-10-22 @ 09:17:42
URL: http://trolleboll.com
Postat av: Anonym

Ja jag tror också att det är kalas! Samtidigt är det nog bra att lägga det på en nivå som en tror att en ksn hålla länge. Göra ett system med stjärnor eller sätta kategorier som teknik eller känslan på passet. Jag tror att om en ska skriva långa utvärderingar så blir det inte av. Keep it simple tror jag är bäst :D

2014-10-22 @ 20:29:45
Postat av: Malin

Träningsdagboken eller avsaknaden av den är mitt ständigt dåliga samvete. Det är svårt att få till anteckningar som är korta, men ändå informativa efter en tid. Jag har prövat att skriva långa avhandlingar om träningen, vem orkar det i längden, samt att hålla det kort och sen inte få ut nåt av det när jag gått tillbaka för att läsa efter en tid. Jag anar att det finns stora pengar att tjäna för den som knäcker koden. ;)

2014-10-26 @ 19:26:25
URL: http://malinochbirdie.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0