En härlig helg i Vårgårda

Då har vi vart och tävlat igen! Denna helg var det Vårgårda som var utmärkt på kartan, och dessutom tvådagars då det äntligen var dags för Rockys debut i klass 2!

Lördagen var det klass 1 som gällde, och ska man se någon fördel med att Sigge inte kör agilityklass så var det att vi slapp banvandring klockan 07.20 på morgonen :P
Vi var på plats vid halv 10, vilket känns helt lagom - särskilt eftersom jag vart sjuk i vad som känns som 100 år nu, och hostar nätterna igenom. Hade sovit kanske 4 timmar på natten och då är det skönt när inte morgonen är alltför tidig!

Hoppbanan kändes väldigt trevlig när vi banvandrade. Flytig och väldigt fartig, med rätt långa avstånd mellan hindren så man verkligen behövde springa på. Den stora svårigheten i banan var slalomet, där hundarna kom i full fart från en böjd tunnel och sedan över långhoppet med en rak ingång i slalom. Jag förstod att det kunde bli klurigt men bestämde mig på en gång för att Sigge bannemej sätter det - bara jag ger kommandot i tid så han får en chans att kunna korta upp sig. 

Och SOM han satte det! Loppet kändes fenomenalt bra och vi sprang på fint, och när jag kollade på liveresultatet när vi gick ner så såg jag att Sigge ledde hela klassen! Fjärilarna i min mage hade total fest och åh vilken känsla! Klassen fortgick och vi ledde jäkligt länge, men i slutet på klassen kom en dundersnabb BC och petade ner oss till andraplatsen, där vi blev kvar! Först var jag lite "besviken", att ligga så länge på första plats var väldigt skönt för egot, och sen vann vi inte ändå.. Skit liksom! Sen tänkte jag på det och gav mig själv en mental örfil - vi kom tvåa av 70 startande! Det är verkligen inte dåligt, utan faktiskt väldigt väldigt bra, så när jag kom till den insikten så njöt jag fullt ut av Sigges fina lopp igen! Min guldhund! <3

Nu har han tre pinnar i hoppklass, och är färdig för uppflytt. Jag känner mig väldigt kluven till hur jag ska göra. Å ena sidan så har vi väldigt roligt i ettan och kan jobba på att boosta fart och attityd ännu mer medan vi väntar in agilitypinnarna, men å andra sidan så kommer vi ju bli i tvåan ett tag, och att träna på de svårigheter vi möter på där under tävling är ju inte heller fel. Logistiken blir ju liksom inte värre iom att jag vill fortsätta tävla Rocky så länge han vill och orkar, och han är ju i tvåan. Hur ska man tänka, råd och idéer mottages tacksamt!
 
 
På söndagen var det då dags för helgens stora grej - Rockys debut i klass 2! 
Jag har ju tävlat lite klass 2-grejer med båda hundarna på tävling med jämna mellanrum, men tävling är något annat! Jag var dock inte ett dugg nervös, vilket känns så himla skönt! Den mentala träningen ger så mkt, även om jag fortfarande har saker att jobba på!

Först ut var agilitybanan, och den kändes väldigt svår för oss. Jag och Rocky har våra svårigheter att tampas med, och de kunde verkligen visa sig i den här banan. Vilket de också gjorde :P Redan på tredje hindret så tabbade jag mig och vi var diskade. Det ingick inte i min plan, så jag tappade sedan bort banan och loppet kändes mest bara kaos. Men det är bara att skratta, lära sig och gå vidare! 

Laddade om för hopploppet, som däremot kändes väldigt passande för oss. Det här kan vi tänkte jag och var rätt så självsäker när jag gick av banan. Det var hinder nr 2 som kunde ställa till det om jag var för otydlig i min krokning så Rocky skulle bli förbannad, men detta tänkte jag verkligen på och OJ vad fint han tar det! Rocky blir ju gärna långsam när han funderar på vad jag vill, men här upplevde jag att han kom i jättebra fart och bara flög över! Resten av banan gick i samma tecken och det kändes JÄTTEbra när vi gick i mål. 

Även här gjorde jag "tabben" att kolla resultatlistan och vi gick i mål med en fjärdeplacering! Det skulle innebära pinne om det höll i sig, men dessvärre så hamnade vi slutligen på en sjätteplacering, med endast 5 pinnar. Dock är jag ändå JÄTTEnöjd! Det var över 50 startande och Rocky kom på 6:e plats! Desstuom var det 11 nollor, och Rocky kom på 6:e plats! Han är snart 10 år men har fortfarande så mkt att ge, och det gör mig så oerhört glad! Varje lopp tillsammans gör mig varm i hjärtat och jag hoppas vi får många såna här härliga tävlingshelger tillsammans framöver!
 
 
Nu laddar vi om för tävling i Axvall om två helger, och då ska jag ha huvudet med mig alla lopp! Och jag ska inte titta på liveresultaten ;)

Kommentarer
Postat av: Hedvig

stort grattis! Han är bra fin Sigge :)
Jag skulle flytta upp. Jag gjorde det med Monster i hopp och sen tog vi tre pinnar på tre lopp i agilityn några månader senare. Jag tror att ni kommer ta de där agilitypinnarna hyfsat snabbt ändå, att tävla i tvåan ger MYCKET mer än att bara springa i ettan och du ska ju ändå starta Rocky i tvåan. Go for it!

Svar: Tack för input! Jag tänker lite som du faktiskt. Som det är nu så kan vi ju uppenbarligen det som krävs i ettan! Pinnarna har ju nästan vart där innan också - det har vart snöpliga rivningar etc så han har ju kunskapen för den klassen.
Tänker att det förhoppningsvis blir lite dubblerat etc fram i vår och att pinnarna då kan trilla in :)
Fick en kommentar av Åsa nu också, om att köra ettan till rosettjettan gått och då flytta upp honom till tvåan så jag kan ta tvåan i februari, men jag tror jag klurar liiiite till på det :P
mittlivsomhund.blogg.se

2014-11-18 @ 09:52:50
URL: http://trolleboll.com
Postat av: Åsa o toktassarna

Om jag var du.... Så skulle jag tävla rosettjakten i ettan på hemmaplan och sen flytta upp så då kan tävla även tvåan i februari :D

Svar: Den tanken har jag också haft, och det är ju en rätt bra plan ändå! Lutar nog åt det, men klurar lite till för säkerhets skull haha! :)
mittlivsomhund.blogg.se

2014-11-18 @ 11:28:08
URL: http://www.toktassarna.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0