Året som gått

2014 har som jag hoppats på vart ett händelserikt år, och jag är nöjd med utfallet! Rocky har fått vara frisk hela året och vi har verkligen känts som ett team i år! Han har också lyckats med något som är mer än vad jag kunde drömma om - den gamle mannen har inte bara en, utan TVÅ vinster med sig från 2014! I två hoppklasser smällde han till och var den bäste i hela startfältet och när första vinsten var i hamn i Vänersborg så tjöt jag som en liten bäbis! Tårarna bara rann och jag var så lycklig! Utöver det har han tagit två pinnar till, en tredjeplacering och en 12:e placering, och dessa 4 pinnar har bidragit till att han är klass 2-hund på heltid och han har även fått känna på två tävlingar i klass 2. I ena hoppklassen blev han faktiskt 6:a av 42 hundar och det kändes fenomenalt bra! Dessvärre bara fem pinnar men känslan går inte att ta ifrån oss! Klass två är klurigare för mig som helikopter men det är roligt att jag fått äran att känna på detta med min gamle följeslagare! Rocky har startat 29 lopp under året, med 5 felfria lopp och fyra pinnar, och 12 st disk vilket ger en total diskprocent på 41%, vilket jag faktiskt är nöjd med! Sigge debuterade iår, och fokus har legat på hoppklasserna då jag kämpat med de förbannade kontaktfälten för att kunna starta agilityklass. Hoppklasserna har gått fenomenalt bra och jag känner nu att vi faktiskt också börjar bli ett härligt team! Att lära känna en ny hund på banan tar sin tid men för mig och Sigge har det ändå känts som det gått rätt så fort! Jag är inte längre rädd för den dundrande elefanten och det känns som vi hittat en startrutin vid tävling som fungerar! Vi har tre pinnar med oss i hoppklass nu när året är slut, och dessa tre pinnar består av en förstaplacering och två andraplaceringar! Det är bannemej inte fy skam, och jag är oerhört nöjd med agilityåret med Sigge! Kontaktfälten har gått från ångest till eufori till ångest igen, och när jag kollade min plan för året så var den att vara startklar i oktober. Så blev det inte, och i början på december bestämde jag mig för att lägga runningen på is. Vi leker nu med 2-2 och 2015 ska vi även tävla agilityklass - då jäklar! Sigge har startat 16 lopp under året, med totalt 3 felfria lopp och tre pinnar. Vi har diskat oss 8 ggr, varav 5 av dessa var under våra 5 första starter. Detta ger 50% disk under året och även detta är jag väldigt nöjd med med tanke på att det är vårt första år och vi skulle lära känna varandra under tävlingssammanhang och i banor! Övrig hundträning har stått tillbaka lite pga runningen, och jag tror jag vart lite för manisk med denna träning, så det känns ändå bra att lägga den på is. Då kommer det finnas tid att lägga på annat! Jakten har vi ju pillat lite med, men eftersom jag var så sen och har en del bakläxor på Sigge så har fokus 2014 legat på grundträning, grundträning, grundträning, och kommer så göra även under 2015, men det känns ändå jäkligt bra! Vi är på gång! 2014 känns ändå som ett bra år på många sätt, och la grunden för att 2015 ska kunna bli ännu bättre :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0