Veckan som gått

Veckan har bara sprungit iväg. Första påsken jag spenderat i Linköping men trevligt har jag haft!
 
I måndags träffade jag Sofia en sväng, käkade lite middag och kollade på jaktapporteringsfilm. Apporteringen ger mig fortfarande en liten klump i magen men Sofia är bra på att peppa så det är faktiskt bara att spotta upp sig och träna träna träna! Även om Sigge är het så är han ju villig, det borde vara lättare att rikta en vilja än att försöka få fram en som inte finns tänker jag!
 
Sedan trillade dagarna iväg och i fredags var det så dags för hattagility. Johanna hade fyllt år och detta skulle givetvis firas även på agilityplanen! Jag krängde på mig bonnakepsen och tog båda hundarna med mig. Valde Rocky till stafetten och det klarade han galant. Tror det finns en fördel med en gammal hund som levt med en konstigt flaxande matte i många år när man kommer till såna här grejer! Vårt lag kom på en andra placering och var liksom rätt så jäkla grymma :)
Efter lite fika tänkte jag nog egentligen att jag skulle åkt hemåt, men Disa hojtade ner mig till agilityplanen och jag valde att vara med på den övningen de byggt upp. En jätterolig skicka och sticka-övning med flytiga linjer och lite lagom klurigheter! Slalomingången var svår så den gav jag mig aldrig på med Sigge, och Rocky blev tillfälligt blind eller något och såg inte slalomet alls när han hade solen i ögonen. Efter ett varv med gammelman så vurpade han när jag belönade i slutet, slog knut på sig själv och gick sen inte riktigt rent och fick därför vila. Sigge fick köra ett par varv till och gick som en klocka bara jag skötte mig!
 
Vissa säger att vi borde ha ett eget slalom att träna på - vad menar dom?
Foto: Linnea Björk Timm
 
Påskafton blev lugn och hela familjen tog en lång promenad i Rydskogen där jag körde ett par närsök med Sigge. Han är lite hetsig och gömmer jag mer än en sak så har han svårt att fokusera på att ta in en i taget, behöver minska svårigheten, få ner farten lite så att metodiken stiger och sedan öka värdet på att komma in till mig. Men duktig var han! Kvällen tillbringades sedan med goda vänner och god mat. Lyckat tyckte både jag och hundarna!
 
En golden med en dummie i munnen ser för jäkla härlig ut alltså!
 
Rocky fick också prova lite närsök, och var mkt duktig!
 
På söndagen var det dags för banträning med andra klass 1-ekipage igen. Något decimerad skara och det var jag, Line och AC som möttes för att träna på en bana som jag och Line egentligen kanske inte var så sugna på. En enligt AC typiskt svensk bana, inte särskilt svår egentligen, men för att ställa till det lite så måste det ju finnas knöliga linjer som ställer till det.
 
 
Även om Rocky inte visat några bestående men eller stelhet efter sin kullerbytta i fredags så fick han ändå vara hemma så det var jag och Sigge som tog oss an denna bana.
Gick två, tre varv på banvandringen och kände att "jaha... Vad ska jag göra åt det här?" Jag hade väl ungefär kläm på vad som kunde bli klurigt för oss. Dels svängen från 3-4, svängen från 6-7 och möjligtvis tappat driv och strul mellan 9-10.
Först av allt hade jag ju våndats lite över slalomet. Vi är inne i en av de berömda och onödiga svackorna man visst är tvungen att ha, och har gått från stadiga 100% rätt till i princip 100% fel på första repet. Han har liksom sprungit planlöst och inte letat sig in rätt utan bara slängt sig in där det passat. Jag funderade under förmiddagen på om jag skulle slänga på bågar i ingången för att se till att det blev rätt, och bestämde mig även för att punkta slalomet innan vi körde det i hela banan. När Sigge var uppvärmd och vi närmade oss slalomet så smet han, tog rätt ingång och bara öste - inga bågar här inte!
Då valde jag att köra 6-9 och även nu tog han slalom samlat, korrekt och underbart!
Banan var väl lite småsvajig på de ställen jag räknat med men vi hade fint flyt, underbar attityd och bra fart trots värmen och första varvet rev vi sista hindret för att jag kastade bollen lite för tidigt. Varv två nollade vi även det och det kändes som ett helt perfekt genrep inför Nackas tävlingar nästa helg! Vi är så taggade!
 
 
 
En härlig vecka helt enkelt! Nu laddar vi för en vecka med jobb och sedan en tripp till Nacka där vi ska ösa så att skuggan inte hinner med oss! Roligt, roligt, roligt!
 
 

Kommentarer
Postat av: Åsa o toktassarna

Haha, du kommer få ta med dig en egen slalom att TÄVLA på!

Svar: Hahaha! Nu ska vi inte vara såna :P
mittlivsomhund.blogg.se

2014-04-22 @ 13:04:05
URL: http://www.toktassarna.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0