Sigge på stan - eller konsten att leva med en galen golden

De flesta som har träffat Sigge brukar tycka att han är en väldigt härlig hund, om än lite energisk. Han är alltid glad, och är mån om att sprida denna glädje vart han än kommer. Ibland blir det dock kanske lite väl mkt Sigge, och som matte har ju funderingarna kring vad folk tror om mig och min hund uppstått mer än en gång.

Jag får väl dock kanske skylla mig själv - Sigge har från start haft största möjliga frihet och får inom rimliga gränser uttrycka sina känslor som han vill. Jag vill trots allt ha en glad hund, som livsglädjen sprutar om.

Denna livsglädje, och fria uppfostran har gett mig en ganska kaxig hund som inte är ett dugg blyg utan bara dundrar på. Människor har mer än en gång fått 30 kg golden flygande upp i knät i soffan, eller en rumpa i ansiktet för att Sigge bara skulle vända sig tillrätta.

Igår fick veterinären en välkomnande nos i full fart upp i skrevet, det gjorde visst lite ont sa han.
 
För några veckor sedan försökte han hoppa upp på disken i djuraffären, och varenda ny människa som hälsar på honom får händer och byxor inkletade med Siggedregel.
 
Häromdagen fick han ta över en av Rocky gamla leksaker - en pipgris som var jättekul! Så kul att man bara var TVUNGEN att hoppa upp på soffbordet och triumfera.
 
Idag provade han täcke på hundparadiset. På vägen in till täckena stod det en en ganska stor mjukishund. "VA I HELA FRIDEN ÄR DET DÄÄÄÄR?" sa Sigge och smög hukandes fram - man vet ju faktiskt inte om besten kommer anfalla. Men ingen tvekan där inte, fram skulle han och när han sniffat till lite så insåg han att det bara var en mjukishund. Vad gör Sigge då? POTENTIELL LEKSAK säger Sigge, kastar sig över hunden och försöker göra en nacksving på den. Bra Sigge, bra! Hunden överlevde, men det här med att göra saker diskret är ju inte Sigges melodi så hela nacken på hunden var nerkletad med dregel som jag desperat försökte torka bort.
 
Sen skulle ju då täcket provas. Sigge förstår inte de här dumheterna med täcke och det blev till att börja med rodeo i affären. Bocksprång och försök att slita av sig täcket och DÖDA DET!
 
Fördelen med Sigge är dock att även om han får bralla och bete sig så vet han (oftast) när det är dags att lägga av. Jag förklarade för Sigge att täcke är bra, och nu ska du ha det här på dig - OK sa Sigge och så var det bra med det, struttade ut till föreståndaren i affären - och försökte hoppa upp på disken även här....
 
Även när vi tränar så märks det att jag har en galen golden. "Tjohoooooo!" skriker Sigge. "Jag var duktig nu!" och tar ett ärevarv med leksaken eller hoppar och pussar en i öronen (eller nockar hakan på en). Vissa människor hade nog blivit galna, men så länge han är kontrollerbar så får han hållas. Han gör mig alltid på bra humör när vi tränar och vad är nyttan med att vara en galen golden om man inte får visa det? :)
 
Denna bild speglar Sigges personlighet till fullo!
 

Kommentarer
Postat av: Karin

Jag blir matt av att bara läsa om hans upptåg! 16 kilo staffe känns plötsligt väldigt lugnt och stillsamt

Svar: Haha, det är endast storleken som är skillnaden ;)
mittlivsomhund.blogg.se

2012-11-21 @ 23:28:09
URL: http://ruhbjornen.wordpress.com
Postat av: Hedvig

Karin, jag hävdar nog att Nanny är i samma kaliber energimässigt sett ;)

Tycker Sigge låter som en glad och sund unghund, kanske lugnar han ner sig något sen?

Svar: Haha så länge han är kontaktbar och går att kontrollera får han gärna bralla omkring länge :P Rocky var ju väldigt barnslig och yvig ända till 4-5 års ålder :)
mittlivsomhund.blogg.se

2012-11-22 @ 06:30:05
URL: http://trolleboll.com
Postat av: Ida

Jag tror också Sigge är fullt normal för sin ålder :)Sen är det klart att allt blir hundra gånger mer när man råkar bli en unghund på dryga 30 kg ;)

Anledningen till att jag fått dämpa Pestos iver under hans uppväxt är att han ljudat för mycket.. :( Annars håller jag med om att en unghund ska vara unghund!

Svar: Ja det blir avsevärt mkt svårare när de skäller under sin glädjeyra :( Sigge skällde bara de två första veckorna han bodde hos oss, nu låter han bara ngt litet ibland.
mittlivsomhund.blogg.se

2012-11-22 @ 07:25:09
URL: http://xn--cronebck-5za.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0