Fenomenet rent hem

Det kan väl ändå inte existera i en hundmänniskas värld? Snälla säg att det inte gör det så jag slipper att känna mig dålig. För är det något jag inte klarar så är det att hålla hemmet i acceptabelt skick.
Detta var svårt redan när jag bara hade Rocky, eftersom han efter kastreringen bestämt sig för att fälla drivor året runt, dagligen.

Sen kom Sigge.... Sigge kanske inte fäller så mkt, men han har en annan mindre smickrande egenskap som verkligen visar sig i lägenheten. Han dreglar... Och han dreglar liksom inte lite, utan detta är också året runt, i drivor, dagligen....
När man tar en städrunda här och börjar leta dregel tar det liksom aldrig riktigt slut. Det är fläckar på golvet, det är fläckar på möbler, det är fläckar i böcker (!!!) det är fläckar på väggar. Jag har faktiskt inte inspekterat taken än, men jag ger mig 17 på att jag kan hitta fläckar där också!
 
Ovanpå detta så har Rocky en vansinnig fotsvett. Det kan vara torrt ute, torrt inne, rent ute, rent inne, men ändå så får jag fotavtryck i hela lägenheten. Tog ett tag innan jag kom på hur det fungerade, innan jag insåg att det är Rocky som svettas.
 
Adderar man till detta två galna hundar som minst en gång varje kissrunda/promenad ska hoppa i vattenpölar och rulla sig både på gräs och grus, då kanske ni kan få en bild av hur vår kära lägenhet ser ut.
Jag tappar hakan varje gång hundfolk säger att dom måste städa ofta, vilket för dem är var terdje dag. Om jag inte dammsuger och torkar av det värsta varje dag så simmar vi snart i hår och dregel, och när tenta-p närmar sig så åker dammsugaren fram mer sällan och kaoset är ett faktum.
Bor man då i en skokartong på 44 kvadrat med sambo och två hundar, mamma mia! Det finns en anledning till att panikstädning alltid sker innan vi ska få besök, och att när förfallet väl börjat gärna går alltför mkt utför - det blir liksom en nästintill heroisk insats att lyckas få ordning igen.

Nu har denna heroiska insats gjorts av mig denna förmiddag, och direkt efter avklarat uppdrag sätter sig Rocky och kliar sig, och lämnar en hög med hår på golvet. Sigge är inte sen att följa efter, hämtar sin pipgris och kastar denna runt i lägenheten - med en kaskad av dregel som flyger i anslutning. Typiskt...

Kommentarer
Postat av: Hedvig

Det är alltid skitigt hos mig också, du är inte ensam ;) Jag skulle behöva dammsuga varje eller åtminstone varannan dag, men det hinner jag inte. Hemma i Linkan är det drösvis med hundhår på söndagen om Pascal har städat innan jag kommer hem på fredagen :P

2012-11-19 @ 13:23:43
URL: http://trolleboll.com
Postat av: Åsa o toktassarna

Att ha hundar som inte fäller är det bästa ever. Inte dreglar de heller. Om jag inte dammsugit på en vecka gör det inget, efter två börjar det kanske bli lite grusigt hemma, men det är inte särskilt illa ändå...

2012-11-19 @ 13:31:12
URL: http://www.toktassarna.com
Postat av: Disa

Våra hundar varken fäller eller dreglar direkt, men vi har ingång direkt utifrån och lägenheten är full av löv, grus och sand, om jag så dammsuger varannan dag. Så du är inte ensam ;)

2012-11-19 @ 13:46:58
URL: http://teamtl.blogspot.com
Postat av: Karin

Det här har säkert å göra med vilken hund/ar man har! Jag dammsuger cirka en gång i veckan och hallen var tredje dag ungefär. Det blir ju så mycket grus nu på hösten!

Men päls? Nä. Dregel? Nä. Men så har jag en korthårig russinunge och gris.

2012-11-19 @ 14:55:49
URL: http://ruhbjornen.wordpress.com
Postat av: Karin & Wilda

Jag fick för mig att tvätta trasmattan i hallen för några veckor sedan. Onödigt arbete. Max en vecka tog det innan de vita ränderna var mer åt det bruna igen... och vi har ändå 67 kvadrat de kan sprida ut smutsen på + en liten hall och en trappa upp som man kan skaka av en del sand och jord på. Men bara en del... Vattenpölar (läs lerpölar) och lerjord gör sitt. Och jag orkar i allafall inte duscha hundarna varje gång vi kommer in... Så nej, du är inte ensam! Men nog har du en större utmaning med det begränsade utrymmet ni har! Själv väntar jag på hård frusen jord och is på alla pölar! ;-)

2012-11-19 @ 16:20:18
URL: http://blogg.vargladjens.se
Postat av: Ida

Här ser det också ut som skit! Jag hatar att duscha av hundarna efter en promenad och torkar mest av dem med en handduk och så får resten rasa av där hundarna råkar befinna sig.. Hårar gör det faktiskt inte så mycket men shit vad de drar in skit! Jag har börjat SOPA golvet för att det är effektivare för småsten och löv än dammsugning ;)

2012-11-19 @ 16:38:18
URL: http://xn--cronebck-5za.se
Postat av: Hedvig

När mitt nya badrum är färdig ska hundarna in där och duschas på vägen, sen får de torka på golvvärmen innan de får komma in. Lääängtar!!

2012-11-20 @ 06:34:47
URL: http://trolleboll.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0