Att testa gränser

Något som jag tycker är kul att testa Sigge när jag får chansen. Givetvis gör jag bara detta när jag är relativt säker på att han kommer lyckas, annars blir det för orättvist!
 
Idag när vi var ute fick han korn på en katt som satt vid ett träd och misstänksamt spanade in oss. Han hade ett öga på katten hela tiden även om han försökte låtsas att han gjorde matte till viljes när hon sa att vi inte skulle bry oss om den. Han kändes ändå såpass lyhörd att jag ville testa och se hur han gjorde när han blev lös - för lös är en helt annan femma! Detta vet Rocky, men Sigge har inte kommit på det än. Han lever fortfarande i världen där man fortfarande gör som matte säger, oavsett om kopplet är på eller inte :P Skulle han göra det även idag?
Släppte honom lös, och han ställde sig och stirrade på katten. Helt lugn, utan att skälla på honom sa jag att vi skulle gå åt det andra hållet. Motvilligt följde han med, och sen började han galoppera och bara råååååkade vända i en loop åt det hållet katten satt. Jag höjde fortfarande inte rösten utan sa lugnt och stilla "ah-ah" som är hans "sluta med det du håller på med och kom häråt istället"
Han fortsatte att galoppera men loopen vändes åt mitt håll och han kollade inte åt katten igen.
 
Det trodde ni va, att det var nu historien skulle komma när Sigge stack efter sin första katt. Det gjorde det inte, och det trodde jag aldrig när jag släppte honom heller. Men säker kan man aldrig vara, för han är trots allt en hund. Dock en väldigt lydig (ja han försöker nästintill hela tiden) hund som inte har förstått glädjen i att jaga katt! Går man till matte har man visst vart superduktig och får både bacondeo, annat godis och kamp. Kan det bli bättre? Nä, inte ens katt kan nog slå detta (hoppas vi :P)
 
Fina fina knasvovve <3

Kommentarer
Postat av: Karin & Wilda

Duktig kille! Wilda har inte heller fattat detta med att jaga. (Mer än en och annan fågel ibland.) Hon står snällt och tittar på katter, rådjur och harar som far iväg. Vi jobbar också på att visa att hon är fantastiskt duktig när det händer och att det alltid ska vara så roligt att komma till matte/husse då att hon aldrig kommer på tanken att springa efter. :-)

2012-11-18 @ 19:40:45
URL: http://blogg.vargladjens.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0