Spännande lunchpromenad

Så stod man helt plötsligt i en skogsdunge på lunchen med tre hundar istället för två... Jag som tycker det är FULLT tillräckligt med två och inte vill ha fler haha!
Vi går i godan ro, Rocky i koppel (som tur var kändes det som) och Sigge lufsandes lös i buskarna. Helt plötsligt kommer det en russel springande, totalt orädd då jag verkligen försökte skrämma undan den. Rocky fattade direkt att "den här vill inte matte ha här" så han var ju inte sen att hänga på och försöka skrämma bort den fula lilla saken. Sigge fattade ingenting "Vad är ni så sura för?? Han vill säkert bara leeeeeka!" och sedan var dom i full gång.
Då kommer en stackars anfådd kille i bara tofflor och försöker fånga russeln (Uffe tror jag hunden hette) men utan någon större lycka! Sigge var ju värsta bästa lekkamraten så inte ville han bli fångad inte!
Rocky var fortfarande sur och tyckte att vi kunde fått vara ifred på VÅR promenad så honom slängde jag över till den förtvivlade killen så jag kunde fånga in vildarna. Sigge gick ju lös men jag hade hans koppel med mig och lyckades efter många om och men och en krängning få på russeln koppel. Hjälpte killen tillbaka med hunden, som hade lyckats få upp en grind i trädgården och gett sig ut på egna äventyr.
Tur att han inte var arg utan bara ville leka, och att Rocky ändå är såpass kontrollerbar att om jag säger att han inte får slåss utan mig så lyssnar han haha!
Sigge fattade ingenting men var upphetsad som få och totaldäckade när vi kom hem. Han ligger fortfarande i soffan och snarkar så där har vi svaret på vad vi ska sysselsätta oss med innan vi ensamhetstränar :P

Har nämligen världens bästa uppfödare som sätter sig och klurar på hur jag ska få en lugnare hund hemma! Karin, du är verkligen toppen!
Och som vanligt så sätter hon antagligen huvudet på spiken! Jag är för försiktig med Sigge. Jag har tagit det lugnt med honom och varken tränat för mycket eller motionerat för mycket men det jag missat att ta med i beräkningen är att han faktiskt växer och behöver MER stimulans med stigande ålder. Han är helt enkelt inte tillräckligt tillfreds och trött när jag lämnar honom. Jag skulle också hitta på hyss om jag har tråkigt :P
Givetvis är det inte så att jag inte tränar eller går promenader med honom, bara det att jag tagit det lite FÖR lugnt då jag  inte velat riskera att pressa honom för hårt eller få en "träningsidiot" som man gjort för mkt med för tidigt och som följd får svårt att ha tråkigt emellanåt.
Men nu tänker jag inte vara rädd för att öka både motions- och träningsdosen, för uppenbarligen så behöver han det! Tur man har en uppfödare som hjälper mig på rätt köl när jag känner mig lite vilsen! <3

Kommentarer
Postat av: Ida, Kezo och Pesto

Jag har också insett att pesto behöver mer nu! Han både kräver och orkar mer nu. Jag har också varit extremt försiktig med honom men får nog liksom du inse att det är dags att öka dosen.. Hur gick det med den där valpträningen vi skulle ha nån dag? haha

2012-03-19 @ 18:24:46
URL: http://cronebäck.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0