Vårt 2012

 
Alla årskrönikor ser så roliga ut så jag följer era exempel för att få lite koll på vårt gångna år :)
 
Januari
Årets första dag börjar med att Sigge med buller och bång flyttar hem till oss. Han var redan från dag ett en kille som tar mycket plats och vände uppochner på våran vardag. Är ganska besvärlig första veckorna och jag funderar ganska många gånger på vad 17 jag gett mig in på! Sigge hade nämligen inte läst valpböckerna ordentligt och betedde sig annorlunda och fick mig vissa dagar att slita mitt hår. Rocky bröt en klo vid jul men den läkte fint och vi var med på vinterträningen vilket jag var överlycklig över!
Månaden avslutades dramatiskt med att Sigge fick en allergisk reaktion på sin 12-veckorsspruta och jag grät hysteriskt, trodde han skulle dö och tvingade Fredrik att köra rally genom stan, både alldeles för fort och mot rött. Allt gick bra och efter en spruta i rumpan kunde vi blåsa faran över :)
 
 
 
Februari
Sigge tyckte det var en bra idé att fortsätta med hjärtattackerna och försökte äta krossat glas. Paniken var total och givetvis hade jag ingen sparris hemma. Det gick bra, han kan inte fått i sig något och numer finns det alltid sparris hemma i skåpet!
Denna månad börjar också Sigges mage krångla ordentligt och han fick inflammation i tarmen med långvarig diet på veterinärfoder började.
Rocky fick sitt första täcke pga vinterträningen och han var superarg på mig! Skräp tyckte han!
Sigge mötte sin första katt, omvaccinerades med gott resultat och fick för första gången åka till Vartofta leva lantliv med allt vad det innebär :)
 
 
Mars
Köpte efter ett tips av Åsa världens bästa jacka, som jag sedan dagen jag köpte den använt mycket flitigt. Så mkt lättare med en vettig jacka, för när man har valp är det många saker som ska med ut!
Sigge visar sin kreativa sida när han fick vara ensam och jag fick vackert inse att kompostgaller i hela lägenheten är en ack så nödvändig detalj.
Två kurser började denna månad, Rocky fick gå en freestylekurs och Sigge fick gå en valpkurs. Rocky sköter sig galant och njuter av ensamtiden med matte, medan Sigge tyckte kurstillfällena var ett ypperligt tillfälle att ge matte fler gråa hår :P
 
 
 
April
Sigge ändrade attityd helt denna månad och bestämde sig för att det var dags att vinna mattes hjärta. Allt funkade liksom hur fint som helst och de gråa håren fick stå tillbaka för det leende som sprack fram mest hela tiden när jag gjorde något med honom.
Rocky fortsatte att vara lycklig över freestylen och en tanke på att göra ett program började växa fram.
Emma & Charlie tog med mig till klubbarp för första gången, och jag var euforisk resten av kvällen. Rocky gick som en klocka!
Vi började en minikurs för Emmelie Orrefjord, men här fick jag allt slita mitt hår lite igen. Lillkillen hade fullt upp med så mkt annat än att träna med mig, och jag kan väl erkänna att jag kände mig riktigt värdelös efteråt.
Sigge fick operera ut tre valptänder som inte ville släppa och var den mest miserabla vovven någonsin. Han var så LEDSEN, och det gjorde ont i matthjärtat, även om det var ett snabbt övergående problem.
 
 
Maj
Månaden börjar med att min älskade Rocky fyller sju år och jag sitter med tårar i ögonen och minns alla stunder vi haft och vilken fantastisk kille han är som vart vid min sida i många svåra stunder.
Sigge får för sig att matstrejka lite och jag får i vanlig ordning panik. Lugnande ord från uppfödaren gör att jag släpper det, och efter några dagar är han igång och äter som vanligt igen.
Jag och Rocky tävlar på hemmaplan och jag var helt säker på att vår första nolla skulle komma. Dagen gick ändå spikrakt uppåt trots det stundtals massiva regnandet, och vi gick från fuldisk till findisk till 10 fel till 5 fel och jag var supernöjd med dagen!
Sigges mage rasasde igen och jag börjar än en gång undra om jag fått ännu en överkänslig hund.
Sigge går även andra tillfället för Emmelie Orrefjord där jag får beröm för attitydförändringen och det värmer i hjärtat att det syns att vi kämpat tillsammans!
 
 
Juni
Jag går efter en massiv vår äntligen på sommarlov och inleder med tävling i Vadstena. Det var här tävlingsmänniskan i mig för första gången vaknade och jag åkte hem besviken då jag inte ansåg att jag skött mig på ett bra sätt.
Sigge fick mingla i plantis bland massor med folk, hundar och dessutom en löptik vid sin sida på nationaldagen och detta skötte han med bravur, och jag var stolt som en tupp!
Rocky sticker åt skogen när han ser en räv, men Sigge bestämmer sig för att stanna hos mig och jag har för första gången i riktigt skarpt läge fått veta att jag fortfarande slår ganska högt, iaf högre än brorsan och en räv hälsar Sigge ;)
Jag står utan både sommarjobb och pengar så juni blir en skral månad där inte mycket händer, då det inte finns några pengar. Det som fokuserades på var miljöträning för Sigge, vilket alla gånger fungerade super!
 
 
Juli
Månaden börjar med att jag får ett sommarjobb som receptionist på campingen på Skara Sommarland och dagarna springer iväg utan att något händer - jag är ju helt slut efter jobbet då jag inte är van :P
Sigge gick på sin första fotbollsmatch och kunde inte brytt sig mindre, och Rocky får en öroninfektion.
Jag köpte min älskade och efterlängtade hage till hundarna, och i slutet av månaden får jag ett vansinnesryck och skuldsätter mig upp över öronen när jag åker och hämtar min opel :)
 
 
Augusti
Augusti bestod även denna månad av en massa jobb, och orken hos mig var lika med noll. Två blogginlägg var det jag lyckades skrapa ihop under denna månad, så mycket mer än promenader och sommarmys blev det inte.
Åkte hem till Linköping i slutet av augusti och firade detta med att åka till Söderköping och äta glass med hundarna, Fredrik och Elin. Hundar är varmt välkomna på Smultronstället och båda fick varsin glass, vilket var enormt uppskattat :)
Sigge började även en foudationkurs, vilket vi båda tyckte var väldigt lajbans!
 
 
September
Rocky börjar månaden med att muntra upp mig med världens härligaste agilitypass och trots lång vila över sommaren utan både träningar och tävlingar pga jobb och pengabrist så sköter han sig super.
Sigges foundationkurs fortsätter och han blir bara duktigare och duktigare på att fokusera lös med andra hundar runtomkring.
Bagageluckan på min bil pajjar och jag får hela grannskapet att skratta när jag försöker få ordning på denna. Det vill till att vara akrobatisk när man har en opel minsann!
Jag och Rocky tävlade i Söderköping och hopploppet fick mig att rysa så bra kändes det. Tyvärr släppte jag honom för mycket och vi missade ett hinder. Nollan känns närmare än någonsin.
Tävlar även i Falun vilket jag inte gör om, och jag bestämmer mig även för att Rocky ska slippa tävla när det är för regnigt och blött - han är för stor, tung och har vett att leva lugnt vilket leder till att rivningarna kommer då han inte vågar satsa.
Kompisen instruerar mig i grundövningar i mental träning och jag är på gång ordentligt!
 
 
Oktober
Fokus ligger på grundträning med Sigge och han upphör aldrig att förvåna! Passiviteten sitter som ett smäck och han har ett helt annat fokus än innan!
Månadens höjdpunkt var utan tvekan när jag och Rocky gick kurs för superduktiga Stina Mattsson. Jobbigt var det, men OJ vad mycket jag lärde mig, och känslan att springa med Rocky när vissa saker bara sitter som ett smäck var fantastisk!
Sigge har valpträff och förvånar mig än en gång. Det var en självsäker kille som gick med hög svans rakt in i valpflocken och visade alla att det minsann var han som bestämde. Övningarna vi gjorde skötte han super, men att vara helt tyst när de andra syskonen ljudade var väldigt svårt!
 
 
 
November
Månaden börjar med att Sigge fyller ett år och nu är en riktigt stor och ståtlig kille.
Jag bestämmer mig för det gigantiska projeketet att lära in running contacts på Sigge, och vinterträningen börjar.
Rocky och jag är från olika planeter och många funderingar kring båda hundarna snurrar i huvudet. Jag tänker denna månad mycket på vad jag vill ha ut av 2013 och en plan börjar så sakteligen formas i mitt huvud. En plan som endast några få utvalda vet om, men kanske ska jag skriva ut dessa mål på bloggen senare. Vi får se om jag vågar ;)
Sigges mage krånglar igen och jag bestämmer mig för att byta foder än en gång.
 
 
December
Årets sista månad, och funderingar och planeringar inför 2013 är enorma! Målen är höga, och motivationen stor. Sen kommer snön... Running är inte att tänka på och frustrationen över att inte komma någonstans med något av det jag vill företa mig infinner sig. Gråter en skvätt över att jag inte har några pengar men efter pepp fram familj och vänner spottar jag upp mig och inser att livet är ganska bra även som fattiglapp. En smidig lösning gällande vinterträningen verkar infinna sig och det ser ut som att vintervilan inte kommer bli groteskt lång!
Sigge är dunderhärlig på vinterträningen och matte är stolt som en tupp!
Rocky tävlar ÖM, och besvikelsen över slalom skuggade mitt sinne några dagar. Men nollan ÄR nära, och 2013 så kommer den, var så säkra!
Jul och nyår tillbringas i Vartofta, och Sigge träffade den första personen han faktiskt vart rädd för.
 
 
Sammanfattning
Ett mer händelserikt år än jag trodde när jag började skriva. Många upp och nedgångar, och jag ser när jag läser min egen blogg att det ofta är de negativa sakerna jag tar upp. Dock har året kantats av hur många små guldklipmar som helst, och jag tycker det vart ett härligt år! Dock kommer 2013 bli ännu bättre, det är jag helt säker på :)

Gott nytt år på er alla, och tack för all respons jag fått på bloggen! Jag hoppas ni orkar fortsätta läsa även nästa år, och kan vara med mig och hundarna på våra upptåg och att ni fortsätter ge mig era fantastiska tips och visdomsord på vägen!

Kommentarer
Postat av: Hedvig

Vilket härligt år ändå! Och så har ju vi lärt känna varandra lite mer, inte fy skam det! Kram på dig och ha ett riktigt härligt 2013!

Svar: Nej det är verkligen inte fy skam! Är så glad att jag fått lära känna så många hundnördar lite bättre detta året och jag trivs som fisken i vattnet i Linköping numera, och det är mycket tack vare er :) <3
mittlivsomhund.blogg.se

2012-12-31 @ 15:54:40
URL: http://trolleboll.com
Postat av: Nathalie och Ayax

Vilket bra år ni haft!! Och jag är säker på att nollan infinner sig 2013, kanske redan nu i januari kanske?? :)

Svar: Åh, jag önskar att vi hade chans att sätta en nolla nu i januari men jag kan inte vara med på rosettjakten :( Skriver tenta den dagen, och antagligen på annan ort så jag har inte anmält tyvärr. men 2013 är långt, så nollan kommer ;) :D
mittlivsomhund.blogg.se

2013-01-01 @ 22:50:25
URL: http://nathaslillafina.blogg.se
Postat av: Anna med flock

Låter som ni haft ett riktigt bra år med många roliga upplevelser och utmaningar, lärdomar :) Önskar ett kalasbra 2013! Trevlig blogg förresten ;-)

Svar: Tack så mkt, och super att du kommenterade så jag fick länken till din sida! Att läsa andras bloggar är alltid kul, särskilt nya bekantskaper som man då får en möjlighet att lära känna lite bättre, även när man inte ses fysiskt ;)
mittlivsomhund.blogg.se

2013-01-06 @ 17:19:15
URL: http://timsevimse.wordpress.com
Postat av: Ida

Vi har haft ett kalasmysigt år med våra små pojkar! Har varit så himla kul, inspirerande och utvecklande att ha någon med jämngammal hund att bolla ideér och gråta över bekymmer tillsammans med! I år erövrar vi världen tillsammans :)

Svar: Ja visst är det så! Helt galet år har det vart! Och jag tycker det har vart en sån trygghet att ha en vapendragare hela vägen! Särskilt när vi sitter i samma sits med gamlingarna också! 2013, unghundsåret :D
mittlivsomhund.blogg.se

2013-01-11 @ 06:48:54
URL: http://xn--cronebck-5za.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0