Vad använder ni för champoo?

Jag är en sån där människa som inte badar mina hundar absolut mer än jag måste, och enligt andra blir det kanske liiiite för sällan :P
Rocky badas lite på vintern när det kliar i pälsen och då använder jag klådstillande schampoo köpt hos veterinären (givetvis badas han på sommaren också om han blir för lortig).
Sigge har inga såna bekymmer och nu är det bra längesen jag badade honom, och här kommer problemet... Jag har inget vettigt schampoo kvar till honom!
 
Det ännu större problemet är att de förbaskade märkena som jag hittills tittat på i djuraffärerna när jag strosat förbi alltid har en variant med tea tree oil, och då tappar jag förtroendet för dem fullständigt!
Det ÄR giftigt med tea tree oil, och då vill jag inte ha det på mina hundar punkt slut! Även om det är i "för små doser för att det ska vara farligt förstår du väl?!"
Må så vara, men saker jag från början vet är skadligt, och som dessutom kan ge jäkligt otäcka och allvarliga symptom vill jag inte massera in på hela deras kropp! Icke sa nicke!
Här är en kort notis om ämnet och en enkel googlesökning ger ännu mer!
Och de andra varianterna i samma märke, vad har de stoppat i för skit där då som jag inte vet om det är farligt?
Blir helt enkelt en fegis och Sigge blir därför lortigare och lortigare...
 
Så, frågan lyder: vad använder ni för schampoo på era hundar, och en annan spännande fråga - hur sällan badar ni dem? :P

Kommentarer
Postat av: Åsa o toktassarna

Jag använder galltvål och badar mina hundar relativt ofta eftersom de måste badas innan de klipps, så ungefär varannan månad.

Svar: Kanske vore ngt att prova! Jag tvättade min jacka i galltvål häromveckan och resultatet var ju häpnadsväckande! En föredetta vit jacka som jag helt gett upp hoppet om, den blev nästan som ny!
mittlivsomhund.blogg.se

2012-12-05 @ 13:04:24
URL: http://www.toktassarna.com
Postat av: Sandra, Thyra, Lhine & Rhiva

Jag badar hundarna inför utställning och när de är äckliga att ta på alt. luktar surt. Får händerna ett brunt fettlager när jag klappat på dom, ja då är det dags för en dusch med schampo.

Till vardags bryr jag mig inte så mycket om vad det är för schampo. Huvudsaken är ju att hunden blir ren, men jag har ju ändå hittat ett schampomärke jag gillar - Bio Groom. Den senaste jag badade Rhiva i, Bio Groom - Groom'n Fresh, luktade väldigt gott och Rhiva doftar fortfarande trots att det är 3 veckor sedan hon blev badad.

Svar: Ja jag läste dina inlägg och Bio Groom och du fångade mig stenhårt! Så jag ska se om jag får tag i det (tror jag såg på hund&kattparadiset i stan) i veckan :D
mittlivsomhund.blogg.se

2012-12-16 @ 12:03:27
URL: http://tomik.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0