Att vara student - eller konsten att aldrig ha pengar när man behöver

När man är student är man inte jätterik, det tror jag de flesta som studerar, eller har studerat, håller med om. Jag som inte festar eller dricker en massa alkohol sparar väl ganska mycket pengar på det området, men sen har jag kanske inte världens billigaste hobby - hunderiet.
Hundarna är det bästa jag äger och har, och de skänker obeskrivligt med glädje - men dom är så förbannat dyra i drift! Att det sedan enligt mig krävdes en bil för att kunna ta tillvara på mitt intresse gjorde kanske inte saken bättre, men det gjorde livet avsevärt mycket lättare!
 
Jag har aldrig haft några problem att föda varken hundarna eller mig, jag har alltid haft råd att gå kurs om jag velat, och jag har utan större problem kunnat köpa vad hundarna än må behöva i form av veterinärvård, mediciner, täcken, koppel, leksaker och tuggisar etc.
 
Det som blir problemet är när alla kostnader bestämmer sig för att komma på en gång... Då blir det svårt, för även om jag alltid har kunnat betala det som krävts i småsummor så har det aldrig funnits något utrymme för en buffert.
 
Jag har världens bästa föräldrar som alltid gör vad de kan för att hjälpa mig på bästa sätt, och jag har nämnt mer än en gång att de skämmer bort mig så jag skäms! Hade det inte vart för dom hade det inte funnits någon Sigge i min ägo, och jag hade inte kunnat ta mig så lättvindigt till träningar för det hade inte heller funnits ngn bil!
Så egentligen har jag kanske inte alls råd att hålla två hundar...
 
Idag kom Sigges räkning på försäkringen, och den var dyrare än jag väntat mig. Skatten ska betalas på bilen i januari och sedan är det dags för Sigges höftröntgen. Alla dessa saker är liksom sånt som verkligen behövs, men det blir stora summor att punga ut med inom loppet av tre månader. Jag har försökt spara under hösten men idag insåg jag att jag antagligen inte skulle komma hela vägen fram, och det där förnedrande samtalet till mamma skedde, än en gång. "Hej mamma, jag ska envisas med att ha en svindyr hobby, kan du låna mig så att jag kan fortsätta leka?" Jag räknar med att vara skuldfri när jag är typ 42....
 
Så idag inträffade det - jag måste för första gången sen jag skaffade Rocky tvingas välja bort saker som har med hundarna att göra. Så det blir en lång vintervila för dom den här säsongen. Det finns helt enkelt inte utrymme för någon ridhusträning!
 
Det som gör att jag blir så grinig över att jag inte kan skrapa fram mer pengar på en gång är att det kommer att fortsätta såhär.
-Ska jag kunna gå kurs i vår med Sigge så måste jag kunna spara - hur då?
-Om Sigge ska kunna debutera måste jag nästan redan nu börja lägga undan pengar - hur då?
-Detta kanske är Rockys sista säsong han orkar, och då vore det kul att få springa med honom också - hur gör man det utan pengar?
 
Att ta ett deltidsjobb är liksom inget alternativ, för tiden och orken räcker inte till, och då blir hundarna ändå lidande, fast på andra sätt..
 
Ja, det blev ett gnälligt inlägg, och jag vill inte ha en massa empati och tröstande ord. Det handlar bara om att jag är irriterad, bortskämd och skäms som en hund, för det är inte världens roligaste att vara 26 år (och det var nu jag var tvungen att stanna upp och tänka efter, hur gammal är jag egentligen?) och inte kunna ta hand om sig själv. Att behöva prioritera är något alla tvingas göra och jag har kunnat göra mer än andra studenter alltid har möjlighet till, så jag är väl medveten om att jag egentligen inte borde gnälla.
 
Hundarna är som mina barn, och mina föräldrar vet det och det är därför dom ställer upp, men det är ändå tufft.
 
 
Utan hundar hade jag vart rik på pengar, men avsevärt mycket fattigare på glädje i vardagen <3

Kommentarer
Postat av: Hedvig

Gnälla får man! Det är jäkligt frustrerande att vara vuxen i ålder men inte kunna leva vuxet, att vara så begränsad! Man vill ju inte trycka på on hold-knappen och inte göra nåt av det man tycker är roligast förrän man pluggat klart!

Men du, försök kränga grejer du inte behöver :) Eller utnyttja nåt du är bra på för att få in lite cash?

Svar: Ja jag tror att många av dom som läser ändå förstår att jag inte menar så mkt med det mer än att få göra mig av med frustration - dom flesta är eller har ju varit där och vet precis liksom!Har hittat ett par saker jag tänkte sälja, så jag är på gång :D
mittlivsomhund.blogg.se

2012-12-04 @ 06:36:34
URL: http://trolleboll.com
Postat av: Sandra, Thyra, Lhine & Rhiva

Pengar är skit. Jag är bortskämd och har en mamma som betalar hundarnas försäkring, och Rhivas röntgen samt Lhines nygjorda ögonlysning stod hon också för. Fodervärd med förmåner ;)

Men som du säger, vilken lycka skulle pengarna göra om man inte hade hund? Säkerligen skulle man slösa dom på annat skit och ändå stå där som fattig.

Det borde finnas något sorts bidrag för oss som gör bra saker med våra hundar!

Svar: Ja det kanske är fodervärd man ska bli då :PNej utan hundarna hade jag haft ett miserabelt och fantastiskt tråkigt liv, så det alternativet finns liksom inte!

Haha ett sånt bidrag hade jag älskat! Och det kanske hade sporrat folk att aktivera och ha mer kul med sina hundar! Hur bra som helst, om bara ngn ville betala :P
mittlivsomhund.blogg.se

2012-12-04 @ 20:36:37
URL: http://tomik.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0