Årets första tävling

Som sig bör i januari så anordnar Linköpings hundungom rosettjakten del 1, och jag och Sigge var såklart anmälda! 
Tävling på hemmaplan är liksom så förbenat mysigt! Vart man än vänder så är det fina vänner överallt, och stämningen är på topp! 
Det är trångt i Valla, men med en hund som Sigge så är det inget problem - han tar det hela med ro!
 
Jag hade anmält både hoppklass och agilityklass men bestämde mig för att stryka mig i agilityklassen. Utan något kontaktfältsbeteende öht så kändes det bara korkat att ställa upp och riskera att han misstog sig på gungan med eventuell rädsla som följd. Eftersom vi hade de pinnar vi behöver i hoppklass, och att vi inte tränat regelbundet på vad som känns som 100 år så hade jag inga förväntningar alls, vi skulle bara gå ut och ha roligt, utan en tanke på pinnar eller annat.
 
Valla är väl ett trevligt ridhus men underlaget och jag kommer inte överens. Det är jäkligt tungt och slitigt att springa i, så jag kände redan under banvandringen att detta kommer bli tufft, även för Sigge! Slalomingången var ganska snäv, och med rådande underlag visste jag att många hundar skulle missa slalomingången. Var rätt säker på att Sigge skulle vara en av dem, men bestämde mig för att försöka bromsa honom direkt när han kom ut från tunneln och hoppas på att han kunde klara resten, vilket han gjorde! Även om det var på håret :P
Passagen uppe i hörnet hörde och såg jag hur han tog i bommarna på flera hinder, men de låg till min förvåning klar, och inför de tre sista hindren så var vi felfria! Då händer det där som hänt flera gånger på tävling förut - jag kommer av mig! Detta resulterade i ett felaktigt byte och fulsnurr in i mål, men felfria så vi fick en fjärde hoppinne och en 6:e placering :D
 
Inför andra loppet skämtade jag med min kompis som var orolig över att hunden skulle dra till slalom när det inte var tänkt, och jag sa att det väl är ett lyxproblem som är rätt roligt att ha!
Detta var ju något jag fick stå för sedan - för det var exakt vad Sigge gjorde och disken var ett faktum :P Men jag vidhåller att det är ett trevligt problem, och jag mötte inte upp honom ordentligt så jag får skylla mig själv!
Här visade ju sig ytterligare en av mina akilleshälar - att jag tonar ner när jag vet att loppet är kört, och detta måste jag sluta med! Sigge som aldrig brukar tveka gjorde just det, och så får det inte vara! Skärpning på den!
Än en gång visade det sig att vårt "fram"-kommando inte sitter ordentligt och det finns absolut saker att pilla med när säsongen kommer igång igen :P Idag tänker jag dock bara fortsätta njuta av en duktig hund med en härlig attityd, som jag har fenomenalt roligt tillsammans med :D
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sofia

Vilken duktig hund :-) Så grattis till att ni har så kul ihop, många glömmer bort det.

2015-01-11 @ 16:12:08
URL: http://www.echosierra.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0