Årsmöte och ridhusträning

I lördags var det årsmöte för LBKs medlemmar. Det är alltid en trevlig tillställning, och ett verkligt roligt möte att gå på! När mötet är slut är iaf alltid jag öm i händerna efter allt applåderande - då vi på klubben har fantastiskt många duktiga ekipage i många sporter, och dessa uppmuntras alltid lite extra på årsmötet. 
I år fick även vi applåder, uppmuntran och en snygg plakett då Rocky vann KM i agility för Large-seniorerna. Jag är en sån som blir löjligt glad för sånt där, och liksom lite extra när det är Rocky som ni vet, det här med åldern osv...
 
 
Efter mötet drog vi iväg ut för en öl, en massa trevligt prat och många skratt och givande diskussioner. Har jag sagt att jag älskar min klubb? Det finns så mycket härliga människor där att man blir alldeles... ja jag finner knappt ord :D
 
På söndagen hade jag (trots att jag sagt till mig själv att jag skulle leva lugnt efter torsdagens dubbla träningar) bokat in mig på ridhusträningen i Staby. I torsdags gick ju Sigge som en klocka - i söndags.... Ja då var han Sigge, och helt galen! Första övningen blev jag alldeles matt av den där ystra hunden som jag för mitt liv inte kunde hålla i under övningen. Det var lite som i barnvisan - "än slank han hit, än slank han dit och än slank han ner i diket". Övningen var klurig, och insikten kom då att jag alldeles ypperligt kan hålla en energisprutande golden när det kommer till klass 1-banor, men när det blir svårare - då är det fortfarande lite kalabalik!
Rocky gick som vanligt som en klocka - han river sällan nu, han är styrbar och han går i en fart som gör att jag är kung på mina byten ;)
 
 
 
 
Övning nummer två var en slalomövning där jag kände att även här kunde jag få problem. Dock kanske inte så mkt med att Sigge skulle försvinna på egna äventyr utan snarare att jag inte skulle få till bytena och att vi skulle ha svårt för slalom då jag trodde ingången skulle vara klurig för honom. Men icke! Vi satte övningen på första försöket, och egot fick sig en boost! Jag hinner om jag rör mig, och det går om jag satsar, och Sigge är kung på slalom! Något annat jag insåg i den övningen är att jag som vanligt har lite för låga tankar om min hund! Han har en BRA ordförståelse och han kommer ihåg saker! Jag har tyckt att vi tränat kommandot "runt" alldeles för lite för att det skulle vara befäst, men han satte det tamejfaan varenda gång i söndags - like a boss!
Jag MÅSTE skärpa mig nu! Sigge kan så mkt mer än jag tänker på, och det blir liksom inte riktig agility förrän jag tar mig samman och gör det jag ska, utan en massa "om" och "men" och "det går nog inte"!
 
 
Sista övningen för dagen var kontaktfält. Jag tänkte att det var lika bra att fortsätta där vi avslutade sist - att jag skulle hamna lite bakom och låta Sigge söka sig ner själv. Jag hade en kompis som placerat sig och en boll (utan Sigges vetskap) på perfekt kastavstånd så den skulle komma flygande när han ställde sig. Den planen gick dock åt skogen, eftersom han förklarade för mig att han fattade NOLL! Han tyckte det var superunderligt och undrade var i hela Fridolf jag höll på med! 
Jag backade tillbaka och då gick det bra igen, och sen satte han SÅ fina 2o2o så länge jag bara rörde på mig! Vi har en lång väg att vandra men det känns iaf som vi tar ett steg framåt för varje träning! Sista repet så trodde jag han skulle missa, han hade för hög fart och verkade inte tänka. Hojtade "balans" en gång till och då såg jag hur hela Sigge reagerade, och tog i för kung och fosterland för att få stopp på sig. Låste hela kroppen och gjorde ett kalasfint stopp! Ett bra avslut på dagen!
 
Jag fick sota för den intensiva veckan - söndagen slutade med feber och ont i benen, så nu får jag nog ta det lite lugnt igen... Jag är inte 20, och mina ben måste jag vara försiktig med, men att begränsas av sin egen kropp... Ja, jag lite hatar det! :P
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0