En dag i träningens tecken

Idag har vi hunnit med både jaktträning, bad och agility. Inte mer än rätt när världens bästa Rocky fyller 9 år!
 
På förmiddagen träffades jag och Sofia för att träna lite apportering med våra vildar. Gick faktiskt väldigt bra, men jag och Sigge måste hårdträna avlämningar eftersom han anser att man kan göra lite vad man vill med en dummie i munnen - att komma in till matte på stört känns ju väldigt onödigt! I övrigt var söken han gjorde kalas!
 
Vi gick också tillbaka i träningen av närsöket och idag hade han så fin näsa så! Skynda lite lagom långsamt tror jag är metoden där! Sigge förstår snabbt så balansen mellan att avancera och låta honom hinna smälta och ta in det jag lär honom är det svåra.
 
Även linjetag stod på schemat och de funkade fint, men inkallningssignalen sitter för dåligt - den tar han bara in när han känner för det!
 
Vi har massor att träna på, men med en träningskompis med mycket kunskap och motivation och en hund som gärna jobbar så ska nog det här bli finemang till slut :)
Sofia - det här gör vi om!
 
Efter träningen gick vi till den lilla sjön och Sigge kan verkligen inte simma. Nästa gång åker flytvästen med, för såhär kan vi inte ha det! En hund med så värdelös teknik har jag aldrig sett! Dessutom skulle han leta tennisbollar (som inte fanns) på botten och jag har hela eftermiddagen vart säker på att han ska trilla ihop och dö för att han har vatten i lungorna... Inte en rossling sedan djupdykningen dock, så det är väl som vanligt jag som är nojig.
 
På eftermiddagen var det dags för veckans bana, och vi körde en hopptvåa som Åsa Wrede ritat, men som vi modifierade lite i starten. Rocky går fint men jag vet inte vad som hänt för jag har svårt att tajma ihop mig med honom. Sigge går som en klocka och gör allt jag ber om  om jag bara gör det rätt! Detta kommer bli så bra, och det märks att Sigge börjar dra ifrån gammelman nu!
Min kondis måste vi nog dock fundera på - för jag har inte tillräcklig stuns i benen för det här! Och... Mina framförbyten! Jag förstår inte varför jag har så svårt att få till dem! De är gräsliga! Sliter mitt hår och vet hur man gör, men gör det ändå inte. Galet galet!
 
Fina, älskade födelsedagsbarnet!
 
"Sigge, UT!" Fotograf: Sofia Klasson
 
 
 
Inte ett av mina sämsta byten kanske, men stor förbättringspotential! Fotograf: Anna Karlsson
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0