Att dra lärdom av sina tävlingar

I lördags styrde jag och min partner in crime Line kosan till Nacka för agilitytävling med dubbla hoppklasser. Det här med att köra i Stockholm, även om vi bara åkte på E4 genom skiten var... hemskt! För en lantis som mig är Stockholm med alla filer, bilar och avfarter hemskt och utan Lines gps hade jag nog dött...
 
Väl där var det redan varmt, skönt och fantastiskt väder! Banan såg trevlig ut och tältet kunde smäckas upp precis vid kanten!
Hopp 1A var först ut och där hade jag bara anmält Sigge så vid banvandringen kunde jag koncentrera mig på bara hur jag och han skulle ta oss igenom banan på bästa sätt. Det kändes bra och jag var rätt så klar över min plan. Tabben var dock att Sigge inte riktigt var med på noterna, och inte hade hunnit tagga upp riktigt ordentligt. Första delen tog han fint, sen gjorde jag fel och han flöt iväg på egna äventyr. När jag fick tillbaka honom körde vi dock klart på ett trevligt sätt och jag var ändå nöjd i mål :)

Hopp 1B var Rocky först ut i, och jag trodde jag visste hur jag hade banvandrat och var överens med mitt eget huvud om vilken hund jag skulle göra vad i - men det var jag visst inte. Rocky skickade jag iväg på konstigheter flera gånger och vi kändes väldigt osynkade, eller ja, JAG var osynkad och flamsig.

Till Sigges lopp skulle jag skärpa mig och min oro var att han inte skulle hitta in i slalom, som han dels inte generaliserat ordentligt och dels hade många misslyckats med det i den vinkeln. Dock inte Sigge. Han sögs in i slalomet som han aldrig gjort annat, och jag sprang hurrandes efter! Sedan missade vi visst ett hinder och var diskade igen :P Jag tappade nog fokus lite och när jag skulle peta in honom i en tunnel blev det missförstånd. DÅ var dock Sigge taggad till tänderna, vilka han använde på mig när jag misskötte mig. Han bet mig helt enkelt i armen när jag inte betedde mig, och tävlingsSigge var på plats! Så som jag vill ha honom, men helst utan bitmärken i armen :P
 
Sist ut på dagen var Rockys agilitylopp. Det var skräp helt igenom och jag hade nog liksom lagt av lite. Jag upplevde att jag sprang ordentligt men när man tittar på filmen är jag pinsamt oengagerad och trött. Placerar mig inte som jag ska och var otajmad.
 
Detta var trots misstagen en väldigt lyckad helg med flera lärdomar:
  • Ta ut Sigge i tid och låt honom ladda på andra ekipage - han behöver det!
  • Banvandra noga för båda och öva på att ladda om - Rocky förtjänar det
  • Spring engagerat eller låt bli helt - agility är allt eller inget!
  • Köp en keps - det är lättare att springa engagerat utan sprängande huvudvärk
Något jag gjorde bra under dagen var iaf att jag exempelvis över lag inte höll på och peta med onödiga detaljer - när jag slängde iväg Sigge på fel linje finns det ingen anledning att avbryta det han tror är flow och ta om, det tjänar inget till utan bättre att springa på! Detsamma gäller Rocky, men det lyckades jag sämre med igår. Öva!
 
Filmerna är kanske inte mycket att hurra för, men OJ så lärorikt det är att filma! Det går liksom inte missa tabbar och dumheter, och jag känner att jag lär mig massor! Om två veckor är det dags för Jönköping och då ska jag ha revansch!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0