Den som väntar på något gott...

... väntar på filmen från Sigges BPH :D
 
Skolan har tagit all jäkla fritid som funnits och det här med att lägga in filmer har legat väldigt långt ner på priolistan, men ikväll efter tentan var det dags!
 
Jag gör som jag sett andra göra, lägger upp filmen och kommenterar varje moment nedan. Filmen är 20 minuter så jag förstår om ingen orkar kolla på hela, men för mig var det en fantastisk förmiddag med många många skratt! Sigge känns igen och han är verkligen den sköna varelse jag alltid hävdar att jag lever med! Älskade knashund! Det var nog ingen som kunde hålla sig för skratt under dessa 45 minuter, och jag fick verkligen bita mig i tungan för att inte bryta ihop fullständigt flera gånger :)
Och mamma - nu får du faktiskt ta och visa den här filmen för pappa så han för en gångs skull får se! ;)
 
 
Moment 1: Främmande person: Sigge brydde sig inte nämnvärt om personerna i kanten och testledaren var inte heller särskilt intressant förrän hon kom nära inpå och han trodde att det var ok att hälsa. För är det något jag slitit med sen Sigge var liten så är det att vi inte behöver bry oss om främlingar. Att gå iväg med en främling är ju nemas problemas och Sigge känns helt trygg i situationen. Det fanns ju dessutom utsatta koner på två ställen och dessa var helt säkert satta där för att Sigge skulle ha något att bära på - helt säkert var det så! Visitationen medförde vissa svårigheter då Sigge gärna vill hjälpa till, pussas och vara nääära, men även här är han helt trygg och låter den främmande testledaren i princip omfamna hela honom, och kanske ville hon ha den där konen igen?
Glad i människor 2 och Trygg 3 (där noll är nte alls och 4 är max).
 
Moment 2: Föremålslek: Är det något som Sigge gillar så är det att leka! Jag hade med hans dreggliga kampfläta och den högg han utan att blinka. När jag kastade den var det som vanligt direkt ut. Dock grep han inte direkt och de som bedömde honom hade svårt att förstå vad han gjorde - men en längre kampfläta MÅSTE faktiskt vikas ihop innan man kör triumfrace med den!
Att leka med ett främmande föremål var heller inga konstigheter. Samma procedur där, förutom att denna inte behövde vikas ihop. Kaxigt men sant - jag tror att Sigge skulle leka med en tegelsten om jag erbjöd honom!
Inte heller att leka med testledaren var några konstigheter, vem som helst som bjuder in till lek är ju lajbans och han lekte fint, även om jag inte tyckte han kampade lika våldsamt som han gör med mig (kanske lika bra?).
Energisk 4 och Lekfull 4
 
Moment 3: Matintresse: Här trodde jag nog att Sigge skulle vara mer intresserad. Han är ju ändå en golden, och jag hade med mammas pannkakor. Intresset var ganska lågt och han drog flera gånger iväg och tittade på annat. Sen såg han burken han puttat av på nummer två, och ni kanske kan gissa vad som hände? Den skulle lekas med! Här valde jag att ingripa trots att jag skulle vara passiv, för det knakade oroväckande i denna platsburk och han hade utan tvekan gjort sönder den om han hade fått hållas.
Energisk 1 (har jag verkligen en retriever?)

Moment 4: Överraskning: Här blev reaktionen starkare än jag trodde, och Sigge tyckte att "människan" som flög upp var JÄTTEäcklig! Man ser på honom att han inte är riktigt trygg och det var jobbigt för mig för jag kände att han undrade varför i hela friden jag inte gav honom något stöd. När jag fick tillåtelse att gå fram till figuren och vara passiv så följde Sigge först lite tveksamt efter, men insåg efter några sekunder att det fanns fluffigt fårskinnshår på figuren - och detta skulle givetvis ätas upp! Inga kvarstående rädslor utan helt oberörd när vi gick förbi efteråt.
Nyfiken 0 Arg 1 och Trygg 4
 
Moment 5: Skrammel: Detta var väl inget tyckte Sigge. Han höll först på att sticka in hela huvudet i maskinen men den tystnade och då blev han lite osäker och backade ett par steg. Sen stod han bara där och undrade vad i hela friden vi väntade på. När jag gick fram var det idel svansvift och återigen ville han stoppa in hela huvudet i maskinen. Inte heller här några kvarstående rädslor.
Nyfiken 2 och Trygg 3
 
Moment 6: Närmande person: Sigge fattade inte alls vad det var för spännande med den där klappande figuren som långsamt skred fram och ägnade honom knappt en blick. När personen kom närmare och vände ryggen till så tittade Sigge fortfarande inte åt honom - varför skulle jag bry mig om den där?
När det var dags för mig att gå fram och ställa mig ansikte mot ansikte så tröttnade Sigge och stack iväg upp till klubbstugan för att hälsa på de som var där istället. Kom tillbaka i 300 knyck och satte tassarna på bröstet på den främmande personen och sen var det inte mer med det. Mannen tog av sig sin mundering och satte sig ett par meter bort för att kalla in Sigge. "Kan du vänta lite bara, jag måste faktiskt vika ihop den här alldeles för långa linan först" mumlade Sigge med munnen full och sprang sedan rakt in i mannens famn, med munnen full av lina.
Glad i människor 2 Arg 0 och Trygg 4
 
Moment 7: Underlag: Här fick jag som väntat inte minsta reaktion från Sigge. Farten var jämn, det fanns ingen tvekan och detta var väl absolut inga konstigheter eller? Nuff said!
Trygg 4
 
Moment 8: Skott: Detta moment hade jag ändå funderat på lite. Jag har utsatt Sigge för väldigt lite skott och jag hade tänkt att prova hemma hos mamma och pappa veckan innan men detta glömdes av. Jag trodde aldrig att han skulle vara rädd, men reaktionen jag fick var ändå lite oväntad. Den fanns nämligen inte. Sigge nosar under fösta skottet och lyfter inte ens ett öra för att se vad det var som lät. Totalt oberörd. Detsamma gällde för skott nummer två, och man hör tillochmed från publiken "som han vore döv..."  och detta var även en kommentar jag fick efteråt. Ingen av de hundar som testats hos dem hade haft en så obefintlig reaktion.
Trygg 4
 
Även en poäng över alla moment sattes, och där fick Sigge Ljudlig 0 och Positiv attityd 4.
Under pratstunden efteråt fick jag idel beröm för min fantastiskt härliga och glada hund, och det var flera som kändes imponerade och tilltalade av min häftiga golden! Detta värmde verkligen mitt hjärta, och att dessutom få kommentaren att jag hade en riktig guldhund som jag verkligen måste förvalta för det var en hund liiite utöver det vanliga - ja då trodde jag att jag skulle spricka av stolthet! Skippa jantelagen liksom, min blogg är till för att skrytas i! Sigge är så förbaskat häftig och detta har jag nu både på film och på papper! Min guldhund!

Även spindeldiagrammet vill jag nog påstå speglar att Sigge är något utöver det vanliga. Jämför man honom med andra goldens som genomfört testet så utmärker han sig på alla ställen jag önskar, och jag kunde inte fått en häftigare hund! Tack Karin och Mickis för att jag fick förtroendet att ta in denna fantastiska varelse i mitt liv! Jag ska kämpa på för att göra honom rättvisa!
 
 

Kommentarer
Postat av: Åsa o toktassarna

*skratt* åh vad härlig han är! Älskar pysslet med att vika ihop för att få plats med allt i munnen! Och jag såg hela filmen :)

Svar: Hihi ja han är en fantastiskt härlig varelse faktiskt! Vikandet var också något de inte hade sett förut, men han gör typ alltid så :P Speciell på många sätt :)
mittlivsomhund.blogg.se

2013-11-30 @ 12:57:15
URL: http://www.toktassarna.com
Postat av: mamma

Ska göra det.

Svar: Duktig mamma :D
mittlivsomhund.blogg.se

2013-11-30 @ 14:00:14
Postat av: mamma

Nu har vi tittat på " tokstollen"

Svar: Bra :D Han är för söt den där lille :P
mittlivsomhund.blogg.se

2013-11-30 @ 21:03:44
Postat av: emmaloke&vilja

Åh vad roligt att läsa och få se!!

Svar: Tack, vad roligt att höra :D
mittlivsomhund.blogg.se

2013-12-02 @ 20:58:16
URL: http://emmaoloke.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0