Inatt jag drömde

Vaknade idag och var ganska chockad över att jag inte möttes av en naken Rocky. Jag drömde nämligen att jag klippte honom. Han blev riktigt fin :)

Detta är något jag egentligen funderat på på riktigt då sommaren är jobbig för Rocky. Hans päls är tjock, svart och jäkligt tät.
Han blir loj och lite sur på sommaren och han har ont av värmen. Hur mycket hjälper pälsen att skydda FRÅN värmen? Skulle han må bättre av att bli klippt?
Jag vet ju att det finns flera som läser min blogg ibland som själva har klippta hundar. Vad tror ni?
Rocky har ju inte alls samma hårlag som någon av era hundar men som vanligt så trånar jag efter era åsikter.

Så, bombardera mig nu! Är jag dum i huvudet? Tänker jag helt galet? Borde jag klippa bums? :)



Kommentarer
Postat av: Nathalie och Ayax

Jag klipper iof inte Ayax, men jag tycker man ska göra det som känns mest bekvämt för sin hund!

2012-05-28 @ 11:56:42
URL: http://nathaslillafina.blogg.se/
Postat av: Åsa o toktassarna

Jag tycker att mina hundar mått bättre klippta, men de har ju inte alls samma päls som Rocky. Går det inte att dra ur underull med en furminator eller liknande? Klippta hundar blir ju lätt ulliga och den pälsen hjälper inte mot nåt, varken värme eller väta.



Jag är lite inne på att köpa ett sånt här till Signe som tycker det är jobbigt i värmen: http://shop.klickerklok.se/k9coolersvalkandetacke-p-85.html?cPath=56

2012-05-28 @ 12:50:00
URL: http://www.toktassarna.com
Postat av: Charlie, Svansa och Marshall

Trassel är inte så värmebrydd utan klipptes av estetiska skäl ;) Jag funderar på att raka Svansas mage nu under sommaren då hon blir väldigt varm lätt. Det är dock inte mycket som ska rakas då hon ska ställas ut. Blir han värmekänslig tycker jag du ska prova, särskilt nu när du är hemma med honom hela sommaren ;)

2012-05-28 @ 13:45:07
URL: http://trassladsvans.wordpress.com
Postat av: Ida, Kezo och Pesto

Jag tycker inte att den långa pälsen skyddar mer från värmen än den stjälper så att säga.. Kezo blir piggare utan!



Han får ju dock sån där ullig päls som Åsa skriver om men det beror på att han har en mastodontunderull. Som också värmer massor och gör pälsen alldeles för tät. Nackdelen med kastrerade hundar.. Och nej, den håller inte alls för väta.. Men han är ju bara rakad på sommaren och då är det ju inte så kallt även fast det regnar.. Skulle det någon dag bli det har jag regntäcke på honom..



För min del väger fördelarna upp nackdelarna med att klippa! Framförallt då jag simmar honom en del på sommaren och våtexemet kommer som ett brev på posten då. Han ser ut som om han har skabb när han är klippt men för mig är hans välmående viktigare än utseendet. Han ställs ju aldrig ut!

2012-05-29 @ 07:33:22
URL: http://cronebäck.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0