Tankar kring 2014

Blogginläggen om 2014 har haglat de senaste dagarna. Tankar, målsättningar, förhoppningar och rädslor. 
Även jag har en del tankar kring 2014. Jag vill inte kalla dem för regelrätta mål. Jag har mitt mål solklart i mitt huvud, men vägen dit är lång, och tankarna kring 2014 är endast pusselbitar för att närma mig mitt faktiska mål. 
Iaf, stolpar upp lite här så får vi se vart vi landar. Kanske något oförutsett händer och vi inte kommer ett enda steg närmre vårt slutmål, men det känns faktiskt inte så. 2014 känns som ett väldigt bra år, ett jäkligt bra år faktiskt! Det kunde inte börjat bättre och alla förutsättningar finns för att det ska kunna bli riktigt najs!

Rocky

  • Rocky ska fokusera på att ösa och ha roligt! Han är den gamla hunden som inte ska bli åsidosatt och som ska känna att han har lika mkt plats som Sigge! Han ska få tävla och träna så länge han orkar och tycker det är kul! Tanken har gått från en önskan om en endaste liten pinne till en förhoppning om att kunna kvalificera oss till klass 2 innan pension!
Sigge
  • Med Sigge kommer fokus alltid ligga på att ha kul, ha kul och ha kul! Har vi inte det kan det kvitta! Det är min bästa vän jag tränar och tävlar med, och finns inte glädjen kan vi aldrig prestera! Det får aldrig glömmas!

          Agility
  • Slalom - ha det bästa elefantslalomet i stan! Ingångar från alla möjliga och omöjliga vinklar. Alltid ge allt och alltid älska slalom! När året närmar sig slutet ska det hålla mer eller mindre klass 3-mått! 
    Även om vi kommer tävla klass 1 finns ingen anledning att fega och inte träna svårare. Sigge tycker slalom är kul, behåll och öka på den känslan! Låt honom få ruggigt bra självförtroende och bli kaxig som få och ösa så man blir grön!
  • Running - inse mina begränsningar och att frustrationen och uppgivenheten över dåliga träningsmöjligheter endast sätter käppar i hjulet för oss. Ta en paus under vintern och låt inga dåliga kommentarer få fäste! Bygg en egen balans i vår och ös så det står härliga till! Satsa på att ha fullhöjd och våga starta i oktober 2014!
  • Sug - jobba på att suga på hinder, vilket hinder det än är! Kunna skickas från avstånd, långa avstånd, utan tvekan och med bibehållen fart. Att suga på hinder 5-7 meter bort utan att tveka en millimeter ska vara naturligt!
  • Gungan - öka på farten och alltid ha en solklar tvärnit som aldrig rubbas förrän släppkommando ges! Ge max och var säker på att han alltid stå kvar! Utmana, men skynda långsamt för att behålla attityd
  • Svängkommando - detta är något vi faktiskt inte ägnat oss alls åt, men jag blir mer och mer på det klara med att ett kommando kan vara väldigt bra att ha! Dels som en förberedelse och dels som en tydlighet såväl som för mig som för Sigge.
  • Byten - byten i alla dess former ska lekas med och tränas med glädje! Framförallt bakombyten, så jag inte hamnar i samma sits som med Rocky: "Vart är du matte / bom rivs". Bättre tajmade blindbyten, och framförbyten gjorda i tid - inte för sent! Satsa! Satsa alltid! Hellre tro att man hinner men inte gör det, än att fega och ångra att man inte satsade på det där bytet iaf!
  • Fram! - vi måste ha ett pålitligt fram-kommando! Sigge ska inte behöva tveka - säger jag fram så ska det ösas framåt med alla hinder som kommer i hans väg, matte kommer så fort benen bär!
  • Tävlingar - Sigge ska starta i hoppklass i mars 2014, och agilityklass i oktober. Öva på att prestera i tävlingsmiljö och ha roligt även under press!
          HtM
  • Tävlingar - Sigge ska starta i HtM1 i mars. Inte i första hand för någon önskan om prestation, utan för att ta framförallt mig själv utanför vår comfort-zone! Det är roligt att träna och tävla med sin hund, och klarar vi att starta HtM som skrämmer mig, då klarar vi allt!
          Lydnad
  • Tävlingar - Jag ska försöka våga starta Sigge i lydnadsklass 1 under hösten. Även här är det för att vidga våra vyer och ta mig utanför vår comfort-zone! Jag letar redan nu undanflykter för att slippa, för detta är ännu mer läskigt än HtM, men Sigge är snygg att titta på och jag tror han skulle göra sig bra på lydnadsplanen! Jag börjar verkligen få upp ögonen för att det är KUL att träna lydnad, men som med så mkt annat så har jag svårt att göra något vettigt av det om jag inte sätter upp en tävling att sikta på!
    Tänker inte stapla upp tankar kring varje moment, jag vet knappt ens hur jag tänker kring alla moment än. Detta kommer därför pö om pö och fokus kommer ligga på att kunna starta LK1 utan att svimma eller skämmas så man sjunker genom jorden :)
          Jaktapportering
  • Detta är väldigt nytt för oss, och en punkt på listan som kommit upp nu det senaste. Så även här finns det inte mkt konkreta grejer att ta på, mest en önskan om att förvalta Sigges arv och gener!
  • Privatlektioner - passa på att ta privatlektioner när jag åker hemåt Falköping. Det ger mycket, och man får en dynamisk diskussion på vart fokus ska ligga och hur jag ska tänka.
  • Apportering till vardag och fest - läs boken och testa så många övningar vi bara orkar! Jag blir inte mer kunnig om jag bara sitter på rumpan och säger att jag inget kan! Det kan inte bli mer än fel, så testa och ha skoj!
  • Kurser - åk på den fantastiska kursen vi vann och bara insup alla tips och trix vi kommer få! Njut av livet och min fantastiska retriever!
  • WT - börja nosa på det här med wt! Jag har redan fått höra att ett wt redan under första halvan av året absolut inte är någon omöjlighet, så ska inte vara rädd för tanken utan vänja mig vid den redan nu. Än en gång - testa, testa, testa! Ingen av oss kommer dö om vi går utanför min comfortzone, och med största sannolikhet kommer vi ha jäkligt kul på vägen!
Detta är tankarna kring Sigge i korthet (även om det blev en hel roman). Som ni märker, inga prestationstankar, men måste man ha det? Detta är saker vi behöver jobba på för att närma oss det stora målet jag har med denna hund, men att säga att vi ska ta x antal pinnar i den och den klassen när vi inte ens har debuterat än känns inte som vår väg att gå. Nästa år kanske jag har mer tankar kring hur vi tänker kring att klättra i klasser, kanske inte. Jag kommer skriva det jag är nöjd med, och vara nöjd med det ;)
 
Lise-Lotte
  • Det finns såklart även lite tankar kring mig själv, och vilket håll jag vill utvecklas åt under 2014, men absolut fokus ska ligga på att vara bekväm - i alla situationer, i alla lägen, gentemot alla kommentarer!
  • Jobba på att få avspänd effekt. Träna avslappning och ta med mig denna träning utanför hemmets skyddande väggar
  • Höra vad jag vill höra - åsikter och kommentarer som jag inte vill höra, släpp dem! Det är jag som bestämmer vad som får komma mig inpå skinnet och även här måste jag jobba på att inte låta saker som kanske inte ens gäller mig få fäste.
  • Våga lita på att jag också kan! - Linköping kryllar av duktigt hundfolk, men jag behöver inte vara rädd för dem! Jag platsar också, och även om jag är grön så är det ingen som skrattar åt mig bakom min rygg!
  • Träna mycket med vänner som ger energi - alla mina hundvänner vill mig väl, och är fantastiska människor att träna med! Ta fasta på det och umgås och njut av deras härliga sällskap!
  • Våga lita på att jag håller - benen fick alltför stort fokus 2013 men verkar äntligen ha läkt! Skynda långsamt men måste våga röra på mig för att komma någonstans!
  • Bygg en bra grundkondition - hänger ihop med punkten ovan. Med en grundkondis och att benen vant sig vid rörelse kan jag sedan börja träna intervaller och jobba på att få explosiva ben som har lite mer av en chans att hänga med Sigge när han öser!
  • Alltid köra offensivt! - det finns inget annat sätt! Vågar man inget, vinner man inget! Jag hinner ALLTID ;)
  • Ha kul - finns inte så mkt mer att säga! Ha kul, ha kul, och ha kul!
Mina mål är som ni märker mycket som har med att känna sig bekväm att göra. Detta är något jag jobbat på redan 2013 men jag märker att det finns mycket förbättringspotential! Dessa tankar har bara med hundträning att göra, sen har vi ju det vanliga - att hitta balans mellan livet och livet, må bra och lägga tiden där den gör sig bäst etc. 
Oavsett så tror jag att 2014 kommer bli ett fantastiskt hundår! Jag känner det i hela kroppen :D

Kommentarer
Postat av: Hedvig

Vilka bra mål!! Framför allt tänker på dina mål gällande kommentarer och känsla, fenomenala!!

Svar: Tack! Gullig du är! Det är kommentarer som dessa som gör att det inte känns så otäckt att outa vad man tänker på! <3
mittlivsomhund.blogg.se

2014-01-03 @ 20:55:49
URL: http://trolleboll.com
Postat av: Ida

Jättebra mål!! Det är som vi pratade om häromdagen. Ilband behöver man vara ärlig med sina monster i garderoben för att de ska försvinna! <3

Ser fram emot att följa er under året!

Svar: Tack kära du! Jag ser fram emot att följa er med! Funderar på hur 17 jag ska komma ikapp er så vi kan åka på samma tävlingar ;) Det får vi ta 2015 :D
mittlivsomhund.blogg.se

2014-01-04 @ 00:27:48
URL: http://xn--cronebck-5za.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0