Lördagens tävling och morgondagens mitt-i-veckan-tävling

I lördags bar det av till Västerås och dubblerad agilityklass! Elin följde med som moraliskt stöd, och filmare - vilket kanske gick sådär :P Det är lättare att få med något på filmen om linsskyddet tas av först :P
 
Sigge kändes fin, och utmed rastningsslingan fanns det ett stort gärde där jag kunde låta honom blåsa ur innan det var dags för vår start. Det funkade bra, och han kändes relativt med. Det som blir svårt på tävling är att han svarar sämre på min röst och mina svängkommandon, så det är något vi måste träna på och bli bättre på!
Under banvandringen insåg jag att slalom var placerat som en perfekt fälla för oss. För normala ekipage hade det inte alls vart ett problem, men med en hund som har en speciell dragningskraft till slalom så blir det mer än gärna ett problem, och jag får nog aktivt börja träna detta mer... 
Kollade på några ekipage innan vår start och lyckades dessutom se en krasch mellan hund och förare, och började utveckla min ursprungsplan för att inte gå samma öde till mötes som många andra ekipage - för förutom den stackaren som fick sin hund i knät och fick bäras ut av planen, så var det många hundar som missade hopphindret i anslutning till den farliga tunneln. 
Och det tänkte minsann inte jag göra! Jag höll mig till planen, och fick ut Sigge fint, men problemet var att jag då tappat fokus på att han direkt därefter skulle dras in i slalomets omloppsbana om jag inte höll i honom - och jag tappade honom. Disk!
Sigge passade dessutom på att hoppa av gungan i förtid så då fick vi även träna på det :P
 
Lopp två kändes bra, och jag kände verkligen att nu jäklar, nu kommer första agilitypinnen! Däcket stod som hinder nummer två, och Sigge löste ut det. Jag hade domaren i högra ögonvrån och ser hur han höjer handen och ger mig fel.. Va? Varför? Man ska väl inte kunna få fel för däcket? Jag körde på, men givetvis kom jag av mig. Sen hoppade Sigge A-hindret, och vi valde att ta om och diska oss. Jag TROR han hoppade för att jag inte hjälpte honom så som jag ska/brukar - han kan det ju inte klockrent än och behöver hjälp. Så kanske hade jag fått den där pinnen om inte domaren hade fått mig ur balans. 
Frågade andra kunniga efteråt och nej - han ska isf ha gjort ett misstag/bedömt fel, för däcket är antingen taget eller missat! Och tog det gjorde han, för diskad blev jag inte eftersom jag fortsatte... Mycket konstigt!

Jaja, jag fick möjlighet att ta om agilityhinder på tävling och befästa att man inte får slarva oavsett vart vi tar dem!
Och - inte en enda rivning hade vi :D 

På tisdag är det dags igen, då är det tävling i Örebro! Jag anmälde alla tre lopp, och hopploppen går först, så vi får en chans att blåsa ur och teama ihop oss innan det är dags för agilityloppet. Och vem vet - då kanske vi kommer hem med vår första agilitypinne istället? :D

Sigge fastnade på sina första kort från agilitytävling också, och det värmer i hjärtat! Vet inte om de duktiga fotograferna som är ute på tävlingar såhär förstår vilken glädje det är att få såna här kort! Stort tack till fotografen Stefan Borg för dessa fina kort på min guldklimp!

Kommentarer
Postat av: Åsa o toktassarna

Blundar, det är fantastiskt!

Svar: Ja han ser för underbar ut :P Kanske har jag här fått svaret på varför han löser ut däcket ibland? :P
mittlivsomhund.blogg.se

2015-05-04 @ 14:39:19
URL: http://www.toktassarna.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0