Tävling i Värnamo

Igår styrde vi kosan mot Värnamo och agilitytävling. Efter förra gångens mentala fiasko hade jag innan tävlingsdagen stora förväntningar på den här tävlingen - men när blir det någonsin som man tänkt sig?
 
Fredagen kantades av dåliga besked och på kvällen efter att ha gråtit och tyckt synd om mig själv kände jag att jag verkligen inte ville åka! Som vanligt så får Fredrik mig på andra tankar och sa att jag givetvis skulle åka! Saker som hänt kan vi ändå inte lösa på en natt och då kan jag lika gärna fokusera på något annat däremellan! Så, tävling skulle det bli! 
Nattsömnen blev inte så lång pga många snurrande tankar och nog 17 var jag ganska trött och inte superpepp på lördagsmorgonen - men med trevligt sällskap i bilen blir ju resan genast mkt bättre!
 
Jag började dagen med att vara funktionär i small och medium, agilityklass. Dels hade de dåligt med folk och dells var de schyssta och bytte Sigge från ena hopploppet till det andra - så då vill man ju vara schyst tillbaka! Sigge fick mao spendera första delen av dagen i bilen - och nog undrade jag lite vilken hund som skulle möta mig under uppvärmningen...
 
Hade ju dock inget att oroa mig för - det var Sigge som glatt skuttade ur bilen, och på Sigges vanliga vis så var han som en studsboll kring mig när han förstod att det faktiskt var hans tur! Redan där var det skillnad från Fagersta, där Sigge hade gått i sin egen värld och var svår att få kontakt med - han orkade liksom inte hålla ihop. Men att få chilla i egen bil är mer utvilande och han var på helt rätt plats mentalt, vilket gjorde det lättare för mig att vara det också, trots min obalans!
 
Man ser redan i starten på filmen att Sigge har en annan attityd jämfört med Fagersta - han söker kontakt med mig och håller fokus! När det kom till kontaktfältshindren så var själva balansen det jag "oroade" mig för. Han har inte kört den på länge, och över lag inte många gånger. A-hindret räknade jag med att han skulle ta om jag saktade ner, och gungan - den kan han ju!
Tji fick jag :P Planen med gungan var att han skulle stanna, jag då springa fram och göra ett byte och sen ge honom frikommando, men jag tvekade på om han skulle stanna, och då sticker han när jag börjar röra mig för att göra bytet :P Hindret han då skulle ta såg han inte ens, utan tog sikte på tunneln 10 meter bort - det var liksom ingen idé att göra något, utan bara skratta och köra på! A-hindret och balansen tog han bra! Balansen var skitäckligt underlag på och MÅNGA hundar hoppade av. Sigge tvekade men gjorde vad han skulle, och jag var supernöjd med loppet!
 
Även till andra loppet kändes Sigge fortfarande som Sigge, men jag märkte när det närmade sig start att han var väldigt trött. Det var jag också - jag hade väldigt svårt att frambringa någon energi, då jag kände mig helt slut som människa, så det kan säkert ha påverkat. Min plan var dock att inte fegköra - jag har 4 pinnar och väntar bara på den femte. Den vill jag inte ha för att jag safear utan för ett offensivt och satsat lopp! Så planen var att lita på Sigge, lämna i både slalom och en annan sekvens, och så gjorde jag också!
Slalom har vi tränat för lite med den störningen och han ploppade ur, men fixade det när vi gjorde om. Andra stället där jag ville lämna gjorde jag också, men sen fick jag någon form av blackout och hinner inte bytet jag tänkte göra, helt enkelt för att jag springer åt fel håll.... Det syns på filmen för jag försvinner ut bild. Jag hade inget åt det hållet att göra, vilket jag också kom på, men lite sent, så vi krockade nästan efter tunneln men fick till det utan för mkt panik :P 
Sigge var trött och rev tre bommar, men han höll i övrigt ihop så fint och känslan jag hade med mig igår var liksom den känslan jag alltid ska ha!
 
Det var härligt och jag är väldigt nöjd med dagen, för med de förutsättningarna jag skaffade mig innan och det faktum att jag inombords mådde ganska risigt så presterade vi bannemej på topp igår :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0