Årskrönika 2015

Tänkte inte gjort någon från början - 2015 har varit ett av de tuffaste åren i mitt liv och livet har liksom inte riktigt fungerat som jag velat, på något plan. Men jag vet när jag tänker efter, att det är mycket minnesvärda hundrelaterade grejer som hänt 2015, och jag gör därför som jag brukar ändå! 2015 får inte bara vara ett jobbigt år, det vände ju och blev riktigt bra till slut :)
Detta år får jag dock ta facebook till hjälp, för bloggen har ju varit väldigt vilande i år!


JANUARI
Sigge tar sin fjärde hoppinne i Valla på riktigt tungt underlag och jag har på riktigt bestämt mig för att göra om hans kf-beteende till 2-2 för att behålla nån form av sans och vett mentalt.
Januari var en månad jag var lite orolig för Rocky, han började dricka märkbart mer än vanligt här. Dock var det ett problem som snabbt försvann, vad det var det vet jag fortfarande inte.
Jag räknade också ut vad hundarna kostade mig under 2014, och satte i halsen! Jag var helt ute och cyklade när jag uppskattade vad de kostade och den riktiga summan visade sig vara nästan dubbelt så stor :P Där ser man!

 
FEBRUARI
Rocky tävlar klass 2 i Valla, inga resultat men som vanligt lär han mig massor så fort vi gör något tillsammans. En 6:e-placering som lika gärna kunde blivit en 2:a-plats stärkte mitt ego och jag gick hem som på moln!
Rocky fick ett plakat på årsmötet för att han vann senior-klassen på KM 2014, och jag var löjligt glad över denna lilla träbit! Åldersnojan för Rocky var starkt påtaglig i början på året!
Fick under februari också reda på att det inte blev någon valp till oss denna gång, ledsamt men inget jag grävde ner mig i! Hade fullt sjå att stressa över Sigges debut i agilityklass som skulle ske i mars - varenda blogginlägg hade kf-anknytning :P

 
MARS
Sigge debuterar agilityklass i en trång hall i Fagersta. Katastroftävling såhär i efterhand! Jag körde slut på Sigge fullständigt, miljön var svår och jag var nervig. Han fick inga bra förutsättningar och jag var SÅ ledsen när jag åkte hem! Sigge är ingen lägger någon vikt vid såna saker så jag fick vackert släppa det också. Nya tag!
Tävlade även i Värnamo, men efter dåliga besked dagen innan och en uttorkad LL pga nattlig gråt så blev det inga resultat där heller. Dock en upprättelse efter fiaskot i Fagersta :P
Vi tävlade också i Strängnäs. Tampades med mitt dåliga självförtroende denna månaden men gjorde en peppfilm för att skärpa till mig! Detta visade sig vara Rockys sista tävling på länge, något jag inte räknat med!

 
APRIL
Denna månad hälsar Minna på! Nathalies valp som jag trodde Sigge skulle vara själaglad över! Icke, Sigge tyckte det var PEST med en liten valp! Hon hade ju mage att stjäla hans leksaker!
Detta var månaden jag började våga cykla med Sigge - en aktivitet vi höll i relativt bra tills sensommaren kom. 
Var på tävlingsträning och det var då det hände - Rocky flög A-hindret och hoppade på tre ben av planen. Denna skada drogs vi med i ett nästan ett halvår, och vetskapen att min hund kanske aldrig mer skulle få träna och tävla etsade sig fast i mitt sinne. 
April var också månaden jag insåg vilken stor del jag själv har i det här med agilityn, och att det inte hjälper hur mycket man tränar hundarna när man själv inte ens är i närheten av att matcha dem. Anmäler mig till "15 med Paolo" - ett koncept jag höll i i några månader men dessvärre kräktes på i slutet för det var så jäkla tråkigt...
Kände mig mest som en bajsnödig pingvin, men i slutet av månaden fick jag tillsammans med ett par andra en privatlektion för bästa Lydia - som fick mig att sväva på moln!
 
 
MAJ
Rocky fyller 10 och är fortfarande dålig i sitt ben. Jag hoppas det är snabbt övergående och försöker att inte tänka för mycket på det. Tränade tävlingslikt med Sigge på klubben och fick fram den fullständigt galna golden jag fortfarande tyckte var lite läskig och svårhanterad. 
Jag och Sigge tävlar dubblerat i Västerås och jag påverkas starkt av omgivningen och åker hem resultatlös. 
Ett par dagar efter åker vi till Örebro och tävlar, min första tävling jag åkte på helt själv vilket kändes ganska läskigt. Väl på plats tog Josefin och Emma mig under sina vingar och jag hade en fenomenalt trevlig kväll! En nästan-tävling, där resultaten inte kändes alls långt bort!
Tävlar i Jönköping och där trillade första agilitypinnen in! Hade svårt att vara nöjd, mycket negativa tankar. 
Detta är en väldigt intensiv månad där jag pendlar mellan Linköping och Falköping då jag började mitt sommarjobb redan i maj. Framläggningen för mastern närmar sig med stormsteg och min inre stress bara växer och växer. 
 
 
 
JUNI
Här är det fullständig bloggtorka men efter snokande på fb minns jag även denna månad :P
Kämpar på med min Paolo och har konstant träningsvärk. 
Tävlar i Tranås. Kommer dit alldeles för sent, blir stressad och tävlingen blir kaos! Konstiga banor jag hade svårt att klara upp, många sura miner vid sidan av banan vilket smittade av sig.
Rocky verkade läkt och skulle få tävla i Vänersborg, men natten  innan tävling gör han något när han lägger sig och börjar halta igen. Jag var superledsen! Sigge får iaf tävla i Vänersbort och kom 9:a i ena loppet och 3:a i andra - andra agilitypinnen bärgad, och jag hade äran att få dela prispallen med ytterligare två retrievers på denna tävling, vilket kändes extra roligt!

 
JULI
En hundmässigt väldigt tyst period, men på det personliga planet mycket stormigare! Den här månaden lämnar vi helt enkelt bara åt historien!

AUGUSTI
Jobbar mycket och även denna månad är ganska torr på hundfronten. 
Vi tävlar på Tomten och Sigge tar sin efterlängtade sista pinne i agilityklass! Börjar planera för klass  2 och är glad att vi äntligen ska få pröva våra vingar här!

 
SEPTEMBER
Gör mina sista dagar på Sommarland för säsongen och börjar så sakta kunna andas igen. 
Rocky får äntligan starta på tävling igen och är lyckligare än lyckligast!
Sigge debuterar i klass 2 och tävlar både i Tidaholm och Tibro. Känslan är svajig men det känns ändå roligt med nya utmaningar!
Åker på "semester" till Linköping och har underbara tre veckor där! 
Går på anställningsintervju på Kolmården och njuter av livet med hundträning med fina vänner!


OKTOBER
Rocky vinner återigen seniorklass på KM i Linköping och lyckan är total! Börjar så smått tro att pensionen inte är så nära föreståndande som jag trott tidigare under året. 
Tävlar ÖM med båda hundarna och har en fantastisk dag tillsammans med många fina vänner! Sigge kommer tvåa i första loppet och jag är helt euforisk! Andra loppet var nervositeten för svår och Sigge gjorde våndan kort genom att ta en tunnel vid fel tillfälle tidigt i loppet! 
Rocky levererar i lag och är pigg och glad!
Frustrationen över att vara begränsad i min egen kropp tar överhanden och jag gör en C9-kur - början på min viktresa och hälsosammare liv!


NOVEMBER
Bokar privatträning för Elin Fahlgren och får pinsamt många aha-upplevelser på en enda liten timme. Tävlar i Tångahallen och euforin blandas med förtvivlan; Rocky tar sin första pinne i klass 2 och visar att gubben har krut kvar att ge! Sigge kraschar däcket och paniken att han gått sönder är smärtsam!
Skriver en status om Rockys pinne som delas på nätet och blir mer viral än något jag tidigare skrivit :P
Får tid hos Susanne på ProBonoK9 efter kraschen och mycket skit uppdagas med Sigge. Total vila och fokus på uppbyggnad börjar här. 
Gick kurs för Annica Aller. Tanken var att gå med Sigge men efter kraschen gick inte detta och Rocky fick följa med. Han var oförskämt pigg och jätteduktig hela dagen! Många aha-upplevelser även här, och en fantastiskt rolig dag!

 
DECEMBER
Rehaben av Sigge fortsätter och han utvecklas åt rätt håll! Vid återbesök har han avancerat såpass att vi nu kämpar på med mer och utökad fys! Mycket tjall med muskler och spänningarna flyttas omkring i kroppen. Får jättebra hjälp av Sara Willén som utbildar sig till massör, och jag ser positivt på framtiden!
Börjar en onlinekurs i vinteragility. För vår del mycket med fokus på kroppskontroll och styrka och det visade sig vara nyttigare än jag någonsin kunnat ana! 
Viktresan fortsätter även om jul och nyår är kämpigare än annars. Har hittills gått ner 8 kg och mer ska det bli! Anmäler mig i slutet av månaden till en fysträningskurs i Skövde för agilityförare - känns väldigt läskigt men samtidigt väldigt väldigt roligt!

 
SAMMANFATTNING
Ett händelserikt år på många vis, kantat av såväl prestationer som fysiska och psykiska skador! 
Dock behövdes nog alla dessa händelser! Jag har lärt mig  mycket om både hundarna, mig själv och livet i stort! Att Sigge kraschade och mycket småskit i hans kropp uppdagades känns ändå som en väldigt bra sak. Låter kanske nedrigt men med tanke på att det är så mycket som jag inte vet att jag inte vet så behövdes det. Vi börjar från noll nu och har HELT annat fokus och medvetenhet om hur vi jobbar nu! Jag ser oerhört positivt på 2016, och har tankar jag tror kommer bli bra kring detta kommande år - men det får bli i ett annat inlägg. 
Räknade också på prestationerna från året och blev positivt överraskad. Vi har åstadkommit mycket även om tävlingssäsongen känts kort och starterna få! Ska bli spännande att se hur diagrammen ser ut 2016!

 
 
 


Tills dess, tack för 2015 och alla lärdomar - nu blickar vi mot framtiden och vidare! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0