Det här med tonåringar...

Det är rätt svårt alltså. Sigge är (hoppas jag) återigen inne i någon fas. Han är lite disträ, har bomull i öronen och senaste dagarna har han dessutom haft humör. I helgen muckade han med kompisens hund och det hade nog kunnat bli ett riktigt slagsmål om vi inte gått emellan och sagt att detta INTE var okej!
 
Igår hände nästa förvånande sak - Sigge höll på att bli förbannad på Rocky... Under lek. Rocky leker rätt så högljutt och rätt så yvigt, men spelreglerna har ju vart klara mellan dem sedan Sigge var liten. Igår var dock inte Sigge alls med på noterna. Rocky lekte som vanligt men jag märkte att Sigge inte var bekväm. Jag fick känslan av att han inte var 100 på om det var lek eller om han skulle gå in och försvara sig. Rocky läser ju Sigge bra och tonade ner, men Sigge var fortfarande inte riktigt bekväm och jag kände att han var i "försvars-mode". Kroppsspråket sa att det var äckligt och flera gånger kom det seriösa morranden från min annars alltid lyckliga hund.
 
Hur ska jag resonera kring detta? ÄR detta en tonårsfas som är vanlig hos hanhundar (jag minns ärligt inte alls hur Rocky var) eller satte sig helgens händelse hårdare hos Sigge än jag trodde? Eller kan det tom vara så att jag borde vara uppmärksam på om det är något som är FEL?
Han är pigg, äter, leker och vill träna, beter sig som vanligt och verkar inte ha ont någonstans...

Kommentarer
Postat av: Karin

Jag skulle avvakta och hålla lite mer koll än vanligt. Det kan ju vara inget eller det kan vara något. Ruh hade en spökperiod vid cirka 18 månader då han reagerade lite mer på saker runtomkring. Till exempel så skällde han på mörkklädda män på kvällskissen. Men det försvann utan att jag direkt gjorde något. Sigge är väl cirka 18 månader nu?

Svar: Ja jag tänker att det borde vara tonårshormoner eller dylikt. Han är ju drygt 19 månader nu och det är ju känt för att vara en känslig tid för de små liven. Ska tänka på vad han får träffa för hundar nu framöver så att inget händer!
mittlivsomhund.blogg.se

2013-06-12 @ 12:18:08
URL: http://ruhbjornen.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0