En dålig hundtränare

Ja det sammanfattar nog dagen idag. Note to self - Sigge kan INTE sägas till när han fjantar på träning, iaf inte nu.
Vi körde slalom och Sigge hade glömt huvudet inomhus. Han fjantade och fokuserade inte för fem öre, och oavsett hur jag tyckte att jag gjorde så krånglade allt. Till slut tog jag honom och sa att han fick skärpa till sig lite och fokusera. Resultatet - Sigge la av och ville inte köra öht. Vi körde ett par tveksamma rep till och även om jag försökte boosta upp honom igen hade jag tappat honom helt.

Detta är svårt! Att lägga upp träningen så att det funkar och man avancerar utan att man stagnerar. När hunden är någon annanstans och man VET att han kan blir det ännu svårare, men ikväll får jag vackert stå här med hundhuvudet och skämmas.
 
Så läxan till nästa gång - BRYT om det inte funkar, skäll inte på Sigge för att han är ofokuserad. I sista änden är det ju ändå 11 av 10 gånger mitt fel om det inte funkar.
 
Runningen går sådär den med, tycker jag märker en tendens - men åt fel håll. Tragglar fortfarande på matta då jag inte tycker att repen vart tillräckligt bra det sista, och nu upplever jag att han försöker att korrigera för att träffa kontaktzonen... Men med frambenen, inte bakbenen.
Detta är svårt ska ni veta, men skam den som ger sig!
 
För att nämna gammelman istället då - han briljerade idag! Han får också köra slalomkanal iom att hans slalom är så gräsligt dåligt, och han körde så det yrde om grästussarna. Olika vinklar och jättefin attityd. Var väl kanske där det gick fel, han satte statusen och då glömmer jag av hur olika han och Sigge är. För om Rocky glömmer huvudet hemma kan man huta åt honom och han skärper sig - precis som han begär av mig. Sigge funkar inte så
...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0