Lydnadsträning

När det är vinter och kallt blir träning så mkt svårare, men lite lydnad kan man ju klämma in både inne och ute. Apporteringsmomentet är dock ett litet problem för mig, och jag skulle gärna vilja ha tips och åsikter.
Sigge blir lätt het, och även om vi bara är i allra första fasen så blir han fort tänd, och då kommer tuggandet på en gång. Han hinner knappt titta på apporten innan han börjar tugga för att han är uppe i varv.
Hur gör man med det?
 
Han är ju en apportör så bara tuggandet försvinner kommer det nog gå som en dans sedan.
Jag har i enlighet med boken "med sikte på 10:an" avdramatiserat apporten och sett till att fokusen ligger på själva belöningen, men det hjälper föga. Ska jag nöja mig med endast två repetitioner och sedan bryta, för att han inte ska hinna bli upp i varv och exalterad?
 
Några tips och visdomsord?

Kommentarer
Postat av: Lydia

Med min Golden lärde jag in ett "stilla"kommando. Dvs att han skulle sitta helt blickstilla med huvudet. Detta gjorde jag genom att lägga godis på nosen som skulle ligga kvar tills jag sa varsågod. När han kunde detta riktigt bra så sa jag stilla precis efter att han tagit apporten (har för mig att jag la någon godis på nosen för att påminna, men kunde plocka bort det ganska snabbt...)

Svar: Det kan definitivt vara något att prova! Blir ju en bra hjälp för vad som faktiskt förväntas av honom, så det ska vi kolla närmare på! Tack! :)
mittlivsomhund.blogg.se

2013-01-10 @ 08:16:34
URL: http://lydiaodingo.wordpress.com
Postat av: Åsa o toktassarna

Omvänt lockande? Låt honom hålla apporten, ha belöningen i framsträckt hand, börjar han tugga så försvinner belöningen bakom din rygg.

Svar: Problemet är ju att även om jag försökt minska värdet för själva apporten så slår den fortfarande högt, och godiset kan inte mäta sig med det så han struntar då i om godisen försvinner. Möjligtvis att jag isf byter till en leksak som är ännu mer värd, men är rädd att aktivitetsnivån då blir för hög så han inte klarar det iaf. Svårt!
mittlivsomhund.blogg.se

2013-01-10 @ 08:19:47
URL: http://www.toktassarna.com
Postat av: Line

Med Ila har jag kört en kombination av att lära in "håll fast". Det började jag med vid stillasittande apportering och sen började jag successivt öka svårigheten genom att klappa på henne och sen genom att vi rörde oss Först lugnt och längre fram att hon skulle springa och hålla fast trots att vi hoppade och skuttade fram i full fart.

Sen i tvåans apportering har jag jobbat med att minska fokus på apporten genom att belöna tidigt med leksak som kastas bakåt. Så fort hon greppade var det "ja!" och belöning som for iväg. Sen att man växlar belöningsställe och drar ut det mer och mer så att hunden kommer närmare och närmare mig innan belöningen kastas.
Har funkat väldigt bra för oss :)

2013-01-10 @ 09:05:28
URL: http://tokhundarna.wordpress.com
Postat av: Line

Glömde skriva. Om det är så att han gör två repetitioner bra men sen börjar tugga hade jag absolut stannat där innan det börjar gå dåligt. Man behöver ju inte köra hundra repetitioner, om det nu funkar bättre att köra få ;)

Svar: Ja vi är ju precis i startgroparna nu, men den arbetsgången du beskriver är den vi tänker använda så fort jag får en möjlighet att faktiskt få honom att förstå att det är hålla fast som är grejen :)Men jag tror precis som du att få repetitioner kan vara bra nu i början så han inte hinner göra fel för mkt, det lär vi oss ju inget på ändå :P
mittlivsomhund.blogg.se

2013-01-10 @ 09:06:30
URL: http://tokhundarna.wordpress.com
Postat av: Sandra, Thyra, Lhine & Rhiva

På min tuggiga amstaff lärde jag in själva fasthållandet med ett annat föremål, så att han lärde sig den biten först innan vi började jobba med den ashäftiga apportbocken.

Använde en tom petflaska, och målet var att det INTE skulle knastra om den, och han lärde sig hålla fast och stilla.

Svar: Ja jag börjar också fundera i banorna att använda mig av ett annat föremål, men PET-flaska blir nog svårt haha! Det är ju världens roligaste leksak tycker Sigge :P
mittlivsomhund.blogg.se

2013-01-11 @ 14:58:48
URL: http://tomik.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0