Händelserik helg!

Jag har ju som de flesta vet tillbringat ganska lång tid i Vartofta nu ett tag, dels på grund av pengar och dels för att jag kände att det var dags att vara hemma ett tag och ladda batterierna. Veckorna nu har bestått av plugg, plugg och åter plugg inför lördagens tenta. Så i fredags tog jag och hundarna vårt pick och pack och for till Fredrik i Linköping. Tentan skrevs och eftermiddagen tillbringades sedan i Valla ridhus för att kolla på alla duktiga klass I-ekipage som tävlade i rosettjakten. Jag anmälde aldrig Rocky, dels för att det inte var spikat att jag skulle få skriva tentan i Linköping, dels för att jag inte visste om jag skulle orka tävla efter tentan och dels för att jag kände att underlaget knäckte oss på ÖM, och jag ville inte bråka med Rocky och slalom i det tunga underlaget.
Det var första tävlingen vi bara satt som åskådare, jag säger vi eftersom Elin är given i ekvationen. Vi hade supermysigt och inspirationen som infann sig hos mig under kvällen och natten var enorm! Det blir liksom något annat att bara sitta och titta på agility och inte tävla själv, framförallt för att man får andra tankar när man har tid att titta på alla ekipage i sin egen storleksgrupp, vilket iaf inte jag brukar ha ngn möjlighet till annars.
 
Charlie hade tyvärr väldigt ont i sin stackars axel idag, men detta gynnades jag av då jag fick ta hennes plats på ridhusträningen idag :)
Både jag och hundarna njöt som 17!
Rocky var först ut, och han var en riktig stjärna idag! Slalomen satt klockrent!!!! Underbart driv framåt och han låste på nästkommande hinder men fullföljde utan att tveka, flera gånger! Dessutom var detta i högerslalom där han alltid har svårt för slutet och gärna hoppar ur 10e porten men alltså inte idag! Det värmde mattehjärtat! Han låg dessutom fantastiskt fint i handen och även om han var övertänd så var lyssnade han och skötte sig fantastiskt!
Sigge var jag lite mer nervös för, han har ju en del energi den grabben, och mycket riktigt så exploderade han fullständigt! "Matte du kan väl ändå inte begära att jag ska bete mig när jag inte fått träna i ridhuset på över en månad? :O"
När jag väl fått lite kontroll på honom så körde vi lite övningar med hinder och tunnlar och han skötte sig fantastiskt han också! Han har fått väldigt fint hindersug och han letar hinder på ett helt annat sätt. Han är än så länge väldigt styrbar, får se hur mkt vi får fila på det när vi faktiskt går upp på largehöjd sedan, men oj vad fint han skötte sig idag!
Även andra övningen satte Rocky som ett smäck, och nollan hägrar verkligen! Snart kommer den!
Andra övningen var Sigge trött efter att ha vart uppspelt för länge, så den gjorde vi inte mycket med. När han faktiskt försökte göra som jag bad honom så belönade vi tokmycket och nöjde oss där. Viljan finns, men inte orken :)

Dagens jobbiga är väl att Sigge har kommit på att han INTE gillar hagen. Han vet så väl att han måste ligga i den och VÄNTA, vilket är hur tråkigt som helst, och idag stack han till andra änden av ridhuset istället för att göra som jag sa. Så detta blir det hårdträning på nu. Godis går inte att muta honom med, men leksaken funkar fint! Så när det inte var vår tur så övade vi många gånger på att gå in och ut ur buren med leksak som belöning. Det ska nog ge sig det med, till slut. Bara matte minns att det inte är ngn idé att bli irriterad när han slingrar sig, han är fortfarande liten och försöker se vad han kommer undan med. Att starta konflikt i det läget biter mig bara i baken och kommer göra hagen till en ännu besvärligare grej än det måste.

Sammanfattningsvis så har helgen bjudit på mer hundrelaterat än vad jag från början trodde, och jag har haft det underbart! Åker tillbaka till VArtofta en vecka eller två till och gör klart allt jag inte hunnit med hittills, men sen så kommer jag tillbaka och då blir det ännu mer hund och umgänge med fina vänner! Jag älskar't!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0