Ridhusträning

Om fredagens pass kändes skräp så kändes detta istället fantastiskt på alla sätt!
Att gräva ner sig och tycka synd om sig själv en liten stund fungerar ju faktiskt, iaf för mig, då det efter en stunds ömkande ger mig kraft att sparka ifrån och ta mig upp från botten.
 
Hundarna var gräsliga på uppvärmningen - Sigge gick och skrek efter sin mamma och syster som han minsann hade spanat in en bit framför, och Rocky får tydligen ingen mat av sin matte för han gick oavbrutet och letade hästbajs. Väl inne i ridhuset lägger sig Rocky och laddar på andra hundar, och jag hade inte stora förhoppningar om att detta skulle gå vägen. Rocky var på fajthumör och Sigge trånade efter sin syster....
 
Men allt vände när vi väl började köra. Eftersom jag var rädd att Sigge skulle sticka och få hela ridhuset i obalans när han skulle ragga upp syster så jobbade jag stenhårt med honom fram till första övningen och även där hade jag nog ett annat kroppsspråk än annars för han var med mig HELA TIDEN och skötte sig snyggt (även om han fortfarande behöver lite mer hindersug). När Rocky väl kom ut så skötte han sig också fint, och formkurvan på honom gick spikrakt uppåt!
Sigge fick köra lite tajtare svängar och det klarade han kalas, att hålla i honom mer, visa tydligare för att inte riskera att han sticker, och framförallt inte köra världens raksträcka innan var hans melodi och vi var jäkligt nöjda både han och jag! Vi bangade även gunga, och även om det är svårt att hålla elefantkroppen stabil när gungan rör sig så är han inte rädd, och tycker att det är ett ganska lajbans hinder - så som jag vill ha det! Teknikfix kommer allt eftersom :)
 
Rocky och jag övade flera gånger på jaakkosar idag, och OJ vad fint han köper dem! Jag älskar denna sväng! När den sitter så ligger Rocky så fint så fint, och sista rundan vi körde var helt KLOCKREN! Känslan kunde inte vara bättre och vi slutade på topp!
 
Att minnas från dagen blir alltså
  • tydlighet mot elefanten lönar sig! Var inte så slapp! Det är roligt att träna även med rimliga krav!
  • Öppna ögonen och lägg mer tankekraft vid banvandring så jag inte missar uppenbara handlingsknep!

Kommentarer
Postat av: Anna med flock

Vad härligt att ni fick en sån bra känsla idag! Tillåt dig att grotta ner dig lite i det riktigt bra också!! Man brukar ju ha så lätt för att bara grotta ner sig när det går dåligt annars, iaf har jag det ;-)

Svar: Ja det får man verkligen inte glömma! Det är ju faktiskt de saker som är bra som gör att man fortsätter att träna hund! Jag tror iaf att jag hade lagt av ganska fort om det bara hade vart pest och pina hela tiden ;)
mittlivsomhund.blogg.se

2013-02-24 @ 22:43:12
URL: http://timsevimse.wordpress.com
Postat av: Jenny, Sigge och Stoja

Härligt med en så bra träning!

Svar: Ja dom gångerna är guld värda! Även de sämre gångerna behövs ju, annars skulle man nog stagnera ganska fort, men att få sväva på moln ibland är ju inte fel ;)
mittlivsomhund.blogg.se

2013-02-25 @ 07:15:30
URL: http://jennyshorna.wordpress.com
Postat av: Karin & Maja

Såg inte alla övningar ni gjorde, men Jaakosarna var riktigt snygga! Såg hur fint ut som helst! Klart och tydligt, full kontakt med Rocky och inget flaxande alls! :-)

Svar: Nej jag börjar allt få ordning på det där flaxandet, så än finns det hopp ;)
mittlivsomhund.blogg.se

2013-02-25 @ 15:26:11
URL: http://blogg.vargladjens.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0