Lydnad och galen Rocky

Idag bar det av till HU för att träna lite lydnad med Erika. Jag har ju väldigt konstig inställning till lydnaden fortfarande, men Sigge tycker ju att det är JÄKLA KUL och man kan ju inte annat än ryckas med!
Han var som vanligt fullständigt galen men däremellan försökte han hårt och med härlig attityd som vanligt, och jag var supernöjd! Fokus idag låg på att jobba på vår utgångsposition. Jag har en förmåga att böja mig framåt för att se hur han sitter, och trycker då bak honom. Detta jobbade vi på idag, och när jag hjälpte Erika med budföring så påpekade hon ytterligare en olat som jag måste göra mig av med - när hunden sätter sig lite snett så böjer jag mig inte bara framåt för att se hur det ser ut, jag trampar även på stället för att markera att något måste ändras. Konstigt att man har så många grejer för sig. I agilityn så är det ett evigt flaxande och här är det trampande kutrygg.... Men kul hade vi iaf!
 
Rocky fick köra lite trix och eftersom jag är en människa som alltid vart värdelös på att trixa så är detta ganska nytt för oss. Idag började vi träna in "rulla" och även om Rocky börjar bli till åren så lyser det om honom när han lyckas med något nytt och får tonvis med beröm av matte. Man är aldrig för gammal för att ha roligt med sin matte säger Rocky, och spexar som 17!
 
Efter träningen tog vi en liten promenad och Sigge flörtade sig blå hos både Lara och Zelda, men utan resultat. Zelda tyckte han var en äcklig slyngel som kan hålla sig borta och Lara var väldigt glad först, men sen var han som vanligt lite för våldsam och hon tyckte han var lite läskig. Efter en stunds fjäsk och när Sigge kom på att han faktiskt kan ligga ner och busa så var det dock full fart.
Innan dess gick Lara fram till Rocky, som aldrig brukar bry sig om lekinviter oavsett vem som frågar. Vissa dagar efter mkt övertalning kan han leka lite grann, men oftast inte. Så jag blev ganska förvånad när han efter ungefär fem sekunder gjorde bocksprång och blev alldeles galen. Vi släppte dom och det blev världens race och Rocky var superlycklig :) Härliga hundar!

Det här med lydnadsträningen är något jag tänker fortsätta med, och att träna med Erika som är så duktig på lydnad är ju absolut inte fel, kanske kan man snika till sig ett par tips på vägen ;)
 
 
Sigge och sängkammarblicken

Kommentarer
Postat av: Karin

Låter som ni har haft roligt! Jag tycker lydnad är kul...i teorin! :)

Svar: Rocky och jag håller med, men Sigge har inte vett, han tycker ju ALLT är kul :P Det enda jag någonsin vart med om som han inte tyckte om var att vakna efter sövning när veterinären hade dragit ut tänder på honom ;)
mittlivsomhund.blogg.se

2013-02-21 @ 09:03:11
URL: http://ruhbjornen.wordpress.com
Postat av: Anna med flock

Lydnad ÄR kul!!! ;-)

Härligt att träningen kändes bra.. känner igen det där med att ha en massa konstiga "kroppsgrejer" för sig, det är jag expert på ;-)

Svar: Vad skönt att jag inte är ensam om det, men varför håller man på så liksom? Känns ju ganska onödigt, hur jag nu ska få min kropp att förstå det ;)
mittlivsomhund.blogg.se

2013-02-21 @ 10:03:18
URL: http://timsevimse.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0