Operation slalom

Påsken har tillbringats hos mor och far, med god mat, sköna lata dagar och helt enkelt bara ledighet!
Sigge har dock haft fullt upp att hjälpa pappa att bygga på garaget - hans hjälp består i att stjäla pappas arbetshandskar och triumferande galoppera runt runt i trädgården med världens malligaste flin.
 
Påskens höjdpunkt var utan tvekan att börja med operation slalom! Jag har ända sedan jag gick foundationkurs för Åsa så har jag vart sugen på att köra den varianten hon själv lärde in slalom på - med kanal och bågar. Detta var planen rätt så länge, tills jag insåg att jag hade en elefant i kopplet. HUR får man ett rustaslalom att fungera med en elefant vars motto i livet är "finns det inte plats så gör man sig!"
Jag såg framför mig hur rustapinnarna var mer böjda än upprätta och hur de även i vissa fall flög både högt och lågt.
Jag bestämde mig nästan för att ge upp tanken och köra bara bågar på ett riktigt slalom. Dock var jag inte nöjd...
 
När man inte är nöjd så gnäller man en stund, och sen kommer man på en lösning!
Min lösning var att fråga min underbart snälle far om inte han kunde hjälpa mig att svetsa en stomme med de egenskaper jag eftersökte, och han trodde inte det skulle vara några problem så vi började smida planer.
 
I tisdags åkte vi och köpte material och i onsdags kväll var första sektionen klar! Vi körde endast lite på kvällen, men arbetet flöt på bra! Dock är det JOBBIGT att borra i stål och jag har fortfarande träningsvärk till 1000!
 
 
Som ni ser på första bilden kan det vara ett väldigt våldsamt arbete att tillverka ett slalom, ont som 17 gjorde det och bulan i pannan var väldigt vacker!
 
Nästa bild är på skötebarnet och resultatet från vårt slit och min massiva träningsvärk. Första sektionen på mitt alldeles egna slalom!
Vi har borrat hål i stöden och rören är inte svetsade i stommen utan skruvade , vilket innebär att pinnarna går att ändra i sidoläge, och en fin kanal är nemas problemas att fixa! Med rören i yttersta läget kommer Sigge ha rena rama autobahn att springa på, och det kommer inte flyga några rustapinnar här inte!
Jag har borrat hålen tätare och tätare ju närmare mitten man kommer, så att man gradvis kan minska kanalen under inlärningen, innan man slutligen skruvar rören i mitten och har ett helt vanligt slalom :D
Idén är inte vår egen utan hittade ett slalom som var konstruerat på detta vis i USA, och jag tror att detta kan bli RIKTIGT bra! Nästa gång jag åker hem fortsätter arbetet och jag ser med spänning fram emot att få inviga denna egentillverkade skapelse framöver! :D
 

 

Kommentarer
Postat av: Line

Heja heja! Kommer bli superbra!

Svar: Ja jag tror minsann det också :P Ska bli spännande det här :D
mittlivsomhund.blogg.se

2013-04-05 @ 13:09:29
URL: http://tokhundarna.wordpress.com
Postat av: Åsa o toktassarna

Smart och innovativt!

Svar: Tack :D Jag gillade verkligen den metoden ni använde er av, och tror stenhårt på att den kan bli riktigt bra! Så då var jag ju tvungen att lösa det när plånboken är tung men viljan är stor ;)
mittlivsomhund.blogg.se

2013-04-05 @ 13:51:06
URL: http://www.toktassarna.com
Postat av: Hedvig

Så himla smart! Måste erkänna att jag inte riktigt fattat hur det skulle vara innan jag såg bilden här :D

Svar: Haha nej det här med att förklara är inte riktigt min starka sida. Jag har bilden helt klar i huvudet, men att få ut den i ord är mycket mycket svårare! Det var några bilder och filmer som jag visade för pappsen för att vi skulle ha samma idé i huvudet :P
mittlivsomhund.blogg.se

2013-04-06 @ 07:50:34
URL: http://trolleboll.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0