Apporteringskurs

Idag åkte jag och Sigge iväg på en projektkurs i apportering och föremålsintresse.
Apporeringen har jag hela tiden tyckt är lite klurig, och inte är jag klokare efter idag ;)
Men övning ger färdighet och ska vi få ngn ordning på detta så är det träning och klurande som gäller.
 
Jag har hela tiden låtit denna del släpa medvetet efter eftersom Sigge är så barnslig och jag tänkte att med lite ålder, visdom och fokus så kan säkert en del komma av sig själv. Detta omvärderar jag nu, och har bestämt att vi mer aktivt måste börja fila på detta om vi ska komma någon vart.
 
Det vi tar med oss hem och klurar och tränar på tills nästa gång:
  • Hur griper Sigge? C eller V?
    När det gäller apporteringen eftersträvas att greppa med munnen som ett V, i dagsläget fastnar Sigge gärna i C, och risken för tuggande ökar markant. För att underlätta för hunden att gripa V så är det smidigt att jobba med föremålet liggande på marken - hunden kan inte greppa C.
    Problemet för Sigge här är att han gärna greppar lite hejsan svejsan på föremålet, eller lägger sig på det, eller bökar omkring det. Själva greppandet sitter inte. Om jag håller handen i kanten på föremålet fungerade detta i dagsläget som en hjälp för honom att greppa mitt på, så det kommer jag att fortsätta med.

  • Bli stenhård med att inte låta honom ta omtag när vi kampar med leksak!
    Detta har vi slarvat med, och ett omtag är faktiskt tuggande! Bli bättre på att se signalerna och ryck bort leksaken så fort han försöker ta omtag! Var snabbare än honom! Undvik att bryta med kommandon och dylikt, en fråntagen leksak blir tydligaste felsignalen.
  • Sigge värdesätter sak i munnen mer än klick
    Detta innebär att vi hamnar i ytterligare en svårighet när vi tränar greppaden - han släpper inte på klicket utan vill lattja och leka med föremålet istället. Märkte under dagens träningspass att detta underlättas om jag har hårda godisar som belöning och direkt i samband med klicket släpper dem på marken. Då byter han fokus.

  • Glöm inte att jobba korta pass!
    Ju längre passen blir desto mer gasad och slarvig blir han, tänk på att bryta tidigt - tidigare än jag tror för att undvika detta!

  • Tänk på mycket kravlös träning!
    Jag har fastnat i stressen och tänket att jag har en apportör - en apportör ska BÄRA, inte tugga. Detta medför stress och värdeladdning på föremålen vi tränar med och detta måste tas bort! Vi har inte tränat mer än väldigt lite på detta och det är inte konstigt att det blir fel i början. Det spelar ingen roll och vi ska ha roligt! Det betyder inte att jag inte kan få en fin apportering i slutändan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0