Sigge är ett otäckt monster!

Iaf om man frågar Nanny. Fast hon har nog lite delade känslor för denna våldsamma unghund då han faktiskt var ganska snygg och rolig, TILLS han tacklade henne som en idiot...
Det där med hur man charmar damerna har Sigge inte riktigt lärt sig än.
Han har heller inte lärt sig att gå vettigt i koppel när det är andra med som han inte känner. Man MÅSTE ju liksom hetsa upp sig och vara alldeles galen, så det finns liksom ingen tiiiiid att gå ordentligt i kopplet.
Men så fort vi sagt hejdå så går han som en liten prins och söker sig till både fotposition och gör diverse tricks för att visa vilken duktig hund han är (om det nu är någon öht som sett honom som tror på det :P)
 
Har börjat öka på hans mat igen då jag tycker han börjar bli tunn. Svårt det där, jag är ju liksom inte van. När Rocky var ung så strejkade han för jämnan och var slank och slim och svår att få tjock.
Sigge har hittills vart ganska lätt både att få upp och få ner och nu när han inte växt nämnvärt så har jag fått minska på maten för han började bli en tjockis, men nu har herrn bestämt sig för att fortsätta växa lite till och då räckte inte maten.
 
Tänkte lite på min träning med Sigge förut, eller ja, började med det efter att ha läst lite bloggar och fick tokångest. Finns så många med hundar i samma ålder som Sigge som har tränat såååå mkt mer och kommit såååå mkt längre än vad vi har.
Jag har hela tiden hävdat att jag inte har något behov av att stressa och att jag hellre tar det lite chill och låter barn vara barn liksom, men när man ser och läser om alla andra så är det svårt att inte få prestationsångest.
Samtidigt som jag verkligen känner att Sigges träningslust börjar vakna och han är mer villig och mottaglig till det mesta så vill jag ändå inte stressa med varken lydnadsmoment, tricks eller agilityträningen för han är en väldigt barnslig hund fortfarande.
Jag vet att det inte är farligt att träna, och det gör vi, fast inte särskilt seriöst. Vi leker mest och tar fram lite vad som passar och vad vi kommer på utan stora mål och förväntningar ännu...

...Eller låter jag bara lat nu?
Så svårt att veta vad som är lagom, när man aldrig haft valp/unghund förut. Men jag skyndar hellre långsamt än stressar, även om det innebär att vi är lite senare än alla andra :P
 

Kommentarer
Postat av: Hedvig

Jag tycker du gör rätt! Monster kunde inte mycket alls som unghund och jag tycker de ska få vara bebisar. Kör du på en lagom nivå som känns bra och strunta i vad folk skriver i sina bloggar :)

Svar: Tack! Vissa dagar är det svårare och då kickar prestationsångesten in :(
mittlivsomhund.blogg.se

2012-09-09 @ 09:21:45
URL: http://trolleboll.com
Postat av: Ida

Jag håller med Hedvig! Jag får också ångest över att vi kan pyttelite saker i jämförelse med andra.. men vi har kul och tar det i vår takt! Förhoppningsvis har vi massa träningsår framför oss :)

Svar: Haha jag tycker du har kommit mycket längre än mig, och har definitivt en tydligare plan än vad jag har :P Så DU har ju sannerligen ingen anledning att känna ångest :O Pesto är ju lite av Sigges förebild och idol du vet!
mittlivsomhund.blogg.se

2012-09-09 @ 11:11:46
URL: http://xn--cronebck-5za.se
Postat av: Karin

Håller också med! :-) John, som äger Sigges pappa, har en tik som han inte började träna förrän hon var 1,5-2 år. Äh, sa han, det var inte dags tidigare. Hon behövde få leka och vara valp lite till. När vi träffade henne var hon tre år. Du skulle sett henne jobba! :-) Ha kul tillsammans! Det är det viktigaste just nu. Det försöker jag också komma ihåg när jag ser hur långt andra har kommit... Då känns det som att vi tränar alldeles för lite. (Kanske de flesta av oss känner så? Att alla tränar så mycket mer och kan så mycket mer.) Men vi har faktiskt kul ihop i allafall. :-)

Svar: Ja det är nog allt så! Alla andra kan alltid mer än man själv. Men jag måste släppa prestationsångesten och minnas att vi ska ha KUL KUL KUL, och det i minst 10 år framöver så det är ju inte så att vi inte har tid :P
mittlivsomhund.blogg.se

2012-09-09 @ 15:02:17
Postat av: Ida, Kezo och Pesto

haha, du ser ;) Jag tycker att ni kommit aslångt som gått värsta kursen tillsammans! Du tycker att jag har en bra plan och kommit långt.. Kanske skulle vi bara skita i alla andra och fokusera på oss själva för en stund? :)Båda våra hundar kan mängders med saker. kanske inte exakt samma saker och kanske inte på samma sätt men på något vis ska de nog bli startklara i agilityn vad det lider ändå ;)

2012-09-11 @ 07:17:49
URL: http://xn--cronebck-5za.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0