Falu brukshundklubb

Jag hade hoppats på att jag lyrisk skulle sitta här och tänka på tävlingen i Falun och en helg som känts fantastisk.
Så blev det inte riktigt, och som vanligt så passar man då på att gnälla av sig på bloggen.
Nu har jag fina vänner man kan gnälla av sig för innan, men nog är det skönt att skriva lite också ;)
 
Att tävla i Falun är inget jag i dagsläget tänker göra om, någonsin. Det var verkligen ingen välarrangerad tävling och det var tamejsjutton INGET driv i funktionärerna. Många stod vid sidan och slet sitt hår för att klockan sprang iväg och inget hände. Funktionärerna stod tre stycken i klunga och pratade skit, en annan försökte drilla med en hoppinne och den sista slog ner en pinne till tunneln. De hade knappt en banskiss att dela på och INGEN verkade veta vad de höll på med.
Klass två hade sammanlagt i både hopp och agilityklass 55 startande. Det tog dem ÖVER tre timmar att beta igenom dem....
Lägg till konstant regnande och en plan som blev mer och mer lik ett träsk för varje halvtimme som gick, nej - humöret var inte på topp!
 
Vid 13.30 var det äntligen dags för mig och Rocky att göra vår första start för dagen, i agilityklassen. Loppet gick med tanke på mitt humör och därpå tarvligt väder faktiskt helt ok!
Fredrik försökte filma med en galen Sigge i ena handen och kameran i andra, så ni får ha överseende med kvalitén :P
När jag tittar på filmen så känns den inte så illa, och 15 fel räckte till en 8:e plats :P
Han hoppade av A-hindret för tidigt, inte ok! Han rev ett hinder, men det är våra bakombyten som inte klickar, och sen kom min tabbe i tunneln där jag förstår att han blev jätteförvirrad.
Ni får titta på filmen och ge ett utlåtande, men förutom de grejerna så ser det väl inte SÅ pjåkigt ut :P
Visst, vi har lite utsvävningar här och där, men när det var så halt så gör det inget, och riktigt så illa brukar det inte se ut!
 
 
Sen var det en halv evighets väntan på hopploppet. Regnet öste ner och min stackars sambo skjutsade jag hem, och även Sigge fick följa med honom. Var liksom inte så mysigt för någon av dem att vara med :P

Hopploppet blev rent ut sagt KATASTROF!
Misstänker att det delvis var att jag hade tröttnat på ineffektiviteten och var irriterad och frusen, Rocky hade ledsnat på att sitta i bilen och tråka och det var otäckt halt på banan, så det var som upplagt för att gå åt skogen!
Men det var liksom inte det som var värst... Hinder 4 var även hinder 10, så det skulle alltså tas två gånger. Rocky rev hinder 4, och sen snurrade vi till det två gånger i slalomet vilket ledde till att vi ändå tog ganska lång tid på oss innan vi kom till hinder 10.
Men när vi väl kommer fram så blir vi båda VÄLDIGT förvånade, för det sitter en funktionär MITT I HINDRET! Hon ser att vi kommer springande, men gör inte en ansats till att ens försöka flytta på sig utan sitter bara där och glor. Rocky struntar i om det är elefanter på plan när han kör, så han parerar och undviker att krocka med henne och fortsätter glatt att köra på, men jag hann ju både bli paff och rädd så jag tappade honom och han dundrade rakt in i fel tunnelingång.... Disken var alltså ett faktum. Visst 17 blev jag besviken men loppet var lite galet redan innan så vi hade liksom inte en chans till placering. Det som störde mig var att när vi kom av planen så tittar inte ens funktionären åt mitt håll.
Jag hade nog förväntat mig att hon åtminstonde skulle vinka fram ett förlåt eller så.
Kunde inte låta bli att gå fram och prata med henne:
"Det där blev inte så bra du"
"..."
"Du som funktionär måste ju hålla koll på banan, så du inte hamnar ivägen och förstör sådär"
"..."
"Håller du inte med?"
"..."
"Förstår-du-vad-jag-säger???"
"ja...."

Människan står alltså där och svarar inte ens på tilltal utan glor bara på mig som jag vore från en annan planet. Det var inte så att jag var hotfull eller otrevlig när jag gick fram till henne, mest besviken, för ska vi diska oss så vill jag att det ska vara mitt fel - inte en främlings...
När jag fortfarande inte hade fått mer än ett ynkligt "ja..." från henne blev jag dock förbannad och sa till henne att det var hennes fel att jag blev diskad och att hon skulle ägna sig åt något som inte innefattade människor om hon inte ens kunde bemöda sig att svara på tilltal.
Sen åkte jag hem och tjurade :P
 
Och bestämde mig för att inte tävla i Falun mer!
Att ca 150 starter skulle ta över sex timmar på en dag med konstant regnande, nej det är liksom inte ok! Och när man sen inte får någon respons från funktionärer som tabbar sig, då är måttet rågat haha!
 
Nu är jag inte bitter längre, men lite ledsen över att slutet på tävlingssäsongen blev så dålig känsla på!
Men nu har vi iaf många saker att träna på, och även om han blir åtta år till våren så hoppas jag att vi faktiskt kan ta vår första pinne nästa säsong!
 
Långt inlägg men såna behövs ibland också :D
Nu blir det dock tentaplugg, och efter tentan på onsdag bär det av hem till Falköping för att pimpa bilen inför vintern, och vila upp mig efter denna helgens bravader!

Kommentarer
Postat av: Åsa o toktassarna

Att du inte fick ett omlopp?

Svar: Antar att domaren inte tyckte det var befogat efter som jag redan dragit på mig 15 fel. För min del spelade det ingen roll heller utan det som gjorde att jag var så irriterad var funktionärens attityd :(
mittlivsomhund.blogg.se

2012-09-23 @ 22:10:55
URL: http://www.toktassarna.com
Postat av: Hedvig

Ja ett omlopp skulle du haft!!

Svar: Antar att domaren inte tyckte det var befogat efter som jag redan dragit på mig 15 fel. Håller med, men funktionären skulle haft en ödmjukare attityd! Då hade jag inte brytt mig öht haha!
mittlivsomhund.blogg.se

2012-09-24 @ 07:26:34
URL: http://trolleboll.com
Postat av: Hedvig

Ja jag förstår det, men jag tror ändå att du ska ha omlopp oavsett hur mågna fel du hade! Fel av domaren tycker jag, men du kan också säga till att du vill ha omlopp. Men det är ju inte så lätt att veta i klass 1 så framför allt där borde domaren ha varit snabbare ute så hade du fått en trevligare tävlingserfarenhet...

2012-09-24 @ 11:15:55
URL: http://trolleboll.com
Postat av: Åsa o toktassarna

du borde fått omlopp oavsett, men det kanske inte var tydligt för domaren att ni blev så störda? Om det inte syns på hunden är det inte alltid lätt att bedömma...

2012-09-24 @ 11:20:06
URL: http://www.toktassarna.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0