"Köttbullelydnad"

Jag tycker verkligen inte om det ordet, och än mindre folk som rynkar på näsan samtidigt som de uttalar det...
Dom har ju uppenbarligen missat något väsentligt och inte vill jag bli dumförklarad när det faktiskt är DOM som inte förstår!
 
Att använda sig att klickertänket, och belöna önskvärda beteenden med godis/leksak samtidigt som icke önskvärda beteenden ignoreras handlar INTE om att hunden får göra vad den vill, och att man står helt passiv och låter hunden "ta över" för att sedan belöna när hunden väljer att sluta med dumheter.
Det handlar om att vid inlärning och träning få en initiativrik hund som vågar försöka och som inte är passiv utan delaktig i inlärningen. Det handlar om att hunden ska få tänka själv och komma på vad som lönar sig, och det handlar om roligare träningspass som hunden alltid ser fram emot för den vet att matte har lajbans belöningar på gång bara hunden kan komma på hur den ska få matte att ge ut dom!
 
Det handlar inte om att man aldrig får säga nej, det handlar inte om att det inte i något läge öht får förekomma någon form av korrigering, och det handlar inte heller om att dessa hundar på något vis skulle vara besvärliga i vardagen eller ha mer icke önskvärda beteenden för sig.

En människa som tränar på detta sätt försöker ofta se till att hunden inte ens hamnar i icke önskvärda situationer, för innan den hittar på dumheter så riktar man om den och fångar ett bättre beteende som sker innan.
 
Bara för att jag inte rycker och sliter i mina hundar och skriker negationer åt dem i tid och otid, betyder det då att jag har ouppfostrade individer?
Näe, jag tycker verkligen inte det! Rocky är exemplarisk att ha med sig, och Sigge han försööööööker verkligen så gott han kan med sin sprudlande energi och ringa ålder, så jag vill gärna påstå att "köttbullelydnad" is the way to go!
Jag har glada hundar som inte spänner sig för att de väntar på ryck i kopplet, jag har hundar som spelar över och framkallar skrattanfall under träning med deras ambitiösa attityd och vilja att testa, och jag har hundar som VET att träning med mig ALLTID kommer vara roligt och ALDRIG framkalla obehag eller frustration mer än i form av utebliven belöning!

Varför sitter jag då och tuggar fradga över detta idag? Jo, givetvis för folks korkade kommentarer nu när det står klart att rottisen som använde en 6-åring som leksak testats och konstaterats vara normal, men ouppfostrad. Givetvis så börjar folk på att prata om bristande ledarskap och att den säkert uppfostrats genom "köttbullelydnad" och det gör lite ont inombords när jag läser och förundras över deras okunskap!

Kommentarer
Postat av: Hedvig

Bra skrivet! Jag håller med!

2012-10-27 @ 08:09:26
URL: http://trolleboll.com
Postat av: Sandra, Thyra, Lhine & Rhiva

Håller med, håller med!

Sv: Ja, de borde funka fint på dina grabbar med. Medium passar preciiis på Thyra, så till Rhiva blir det att beställa ett large som är 41-66 cm.

2012-10-30 @ 20:51:14
URL: http://tomik.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0