Hund attackerad i Ryd

Och det här stör mig! Så inni HELVETE på ren svenska!

Förut idag tittar jag ut genom fönstret och ser en miserabel liten tik stå stel som en pinne på gräsplätten utanför, med munkorg. Ägaren låter henne vara en stund och sedan tar hon väldigt varsamt tag i hunden och lyfter henne som om hon vore gjord av glas. Då ser jag skadorna i fram och det relativt stora dränage som sticker ut från hundens ben/bog.
Då förstår jag.... Hunden har åkt på stryk. Tänker inte så mkt mer på det mer än att jag vet hur jobbigt ägaren har och hur ledsen hon antagligen är idag. Lite fundersam blir man ju på vad som har hänt, men det behövde jag inte vara så länge då händelsen snart fanns beskriven på ett forum på facebook.
Där vädjar tjejens kompis till oss hundägare i Linköping att hjälpa till med uppgifter på vem som kan äga den hund som attackerade.

Givetvis var hundjäveln lös och kom flygande
Givetvis så ger sig inte ägaren till känna och hunden som blev attackerad behövde ju till sjukhus
Givetvis så är det flera som sett dessa ägare och deras hundar när de håller på med tvivelaktiga aktiviteter såsom hets mot vaddering
 
 
En av de sakerna som gör mig mest förbannad är att hunden var lös och attackerade. En hund som ger en annan hund 13 bithål och ett stort dränage tvivlar jag starkt på bara vaknar en dag och är hundilsken. Ägaren VISSTE att hunden var aggressiv och då HAR MAN DEN INTE LÖS I ETT BOSTADSOMRÅDE!!!!!!!!!!
 
Dessa människor har vart lösa i Ryd ett tag men antagligen har inget hänt, men nu när händelsen uppdagas så får jag ju erkänna att JA, jag är rädd!
Jag har två hundar som jag älskar och inte vill ska hamna i slagsmål! Rocky slåss om han måste men han är ingen fighter och jag vill inte än en gång bevittna hur han ligger på marken och skriker när en annan hunds tänder penetrerar hans kött.
 
För ja, Rocky har vart i ordentligt slagsmål innan.
Det var några år sedan och det var en mycket olycklig händelse.
Hunden i fråga har visat aggressiva tendenser innan men jag klandrar ändå inte ägarna för de hade hunden kopplad och höll avstånd efter konstens alla regler.
MEN, kopplet gick av och han kom som en torped - en schäfehane på säkert närmare 45 kg.
 
Detta var sent på kvällen och jag hade följt mina vänner ner till ett dansställe och skulle precis gå hem när det inträffade. Det var massor med folk men alla blev som förstenade och stod handfallna och tittade på när slagsmålet startade. Det var jag och Rocky så gott vi kunde mot en lös, galen schäfer. Jag höll på att få tag i den flertalet gånger men att vara i mitten i ett sånt läge är lite knivigt och han slapp alltid ur mitt grepp. Det var ägarens kompis som höll i hunden när den slet sig och istället för att försöka få tag i den försökte han dra bort mig och skrek mest. Jag tror jag slog till honom och skrek att han "för faan skulle ta tag i hundjäveln innan han biter sönder Rocky".
Vid det här laget hade schäfern fått omkull Rocky som låg och skrek och försökte freda sig bäst han kunde. Ägarens vän vaknade till liv och drog undan schäfern så slagsmålet äntligen tog slut. Det varade inte lång stund men för mig kändes det som en evighet!
Kort innan slagsmålet tog slut så kom ägarinnan springande men hon var lika handlingsförlamad hon och skrek så det hördes över hela stan, och så fort slagsmålet var slut så kastade hon sig över Rocky för att se om han var skadad. Det var han, mest i ena frambenet och örat. Jag tog min slagne hjälte och åkte hem, grät som en idiot och tvättade hans sår. På något mirakulöst sätt (Rocky är inte den som har tur i livet) så klarade han sig utan vidare vård, även om han blev biten i en led och sårfickorna var ganska fula men det gick som tur var bra.
Att ägarinnan skrek och sedan flög på honom var också bra för hon bidrog till att han inte blev hundaggressiv på riktigt efter denna händelsen - han trodde nämligen att det var hon som gett honom stryk och hatar henne än idag!
 
Så idag känner jag med ägaren till den attackerade hunden! Det är så oerhört hemskt när något sådant händer och även om jag slogs för glatta livet så var skammen stor att jag inte kunde hjälpa min bästa vän i den stund där han verkligen behövde mig!

Hennes familjemedlem är ganska allvarligt skadad och jag är helt säker på att hon precis som jag kommer drömma mardrömmar om händelsen ganska länge nu, precis som jag en gång gjorde, och hoppas att jag aldrig måste återuppleva!

Kommentarer
Postat av: Karin

Usch och fy! Tur att Rocky inte blev förbannad på alla hundar efter en sådan grej, vem hade egentligen klandrat honom OM han hade blivit det? Fy och usch, vilken upplevelse

Svar: Nej jag var helt säker på att det skulle vara helt kört! Så tur i oturen var väl att ägarinnan var så hysterisk :P
mittlivsomhund.blogg.se

2012-10-07 @ 22:33:18
URL: http://ruhbjornen.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0