Stressmage?

Så var jag än en gång i desperat behov av tips och råd. Jag är inte nöjd med hur Sigges mage fungerar, men återigen så har jag inte haft någon valp/unghund förut så var gränsen går för vad som är normalt kan jag inte avgöra.
 
Sigges mage är lugn, snäll och fin - förutsatt att vi inte gör någonting. Ska vi åka och träna och han vet vad som är på gång, då måste man tömma systemet. Första bajspausen är okej, men sedan släpper han ju ut resten 10 minuter senare och det är inte alls bra konsistens på.
Samma om vi ska gå långpromenad. Han går lugnt och stilla, och första bajspausen är bra. Han hetsar upp sig när han springer lös, och gång nummer två (och ibland blir det en gång nummer tre) är inte alls bra, utan det är taskig konsistens på.
 
Sen är det inte så att han inte kan hålla sig, eller verkar särskilt besvärad av detta problem. Han kan, som nu, varit ganska lös i magen på promenaden, och sen ligga inne och sova, leka, äta etc utan att säga ett knyst om att han behöver ut. Och det är inte ens varje gång han bajsar när vi är ute, så det känns ju inte som att tarmen är alldeles i olag heller. Bajset kan också vara bra nästa gång vi är ute, så kvalitén på det som ska plockas upp är minst sagt varierande...
 
Pälsen är fin, klorna är bra och han är fin i hull, så frågan är vad jag ska göra?
Är det sån han är? Brukar unghundar vara sådana? Är det fodret som inte passar?
Ska jag krångla med foderbyte, och isf till vad? Ett annat vanligt foder, eller gå över på foder för känsliga magar på en gång?
Ska jag vänta och se hur han blir nu när han går över på vuxenvarianten av det fodret han äter nu vid 14-15 månader?
 
Behöver jag vara orolig öht, eller är det bara såhär det är att ha unghund?
En jäkla massa skitproblem (höhö)?

Kommentarer
Postat av: Karin

Nanny hade den här typen av problem när hon var yngre och vi iväg i störiga miljöer. Ofta är det ju för de blir lite oroliga och det är ett stresspåslag (kan ju också vara positiv stress, FY FAN VAD KUL)...

Jag tror helt enkelt det växer bort med tiden. :)

Svar: Ja det känns ju inte som att han påverkas särskilt negativt utan mer som att han måste tömma systemet för att kunna "köra på för fullt" Jag menar, du såg ju honom igår - inte verkade väl han må dåligt eller vara stressad på ett negativt sätt? Han körde fullt ös när han tilläts och låg tyst och snäll och tittade däremellan. Samma på promenader - WAAAAAAH NU KÖÖÖÖR VI, säger Sigge och tömmer systemet och har sedan askul hela promenaden.
mittlivsomhund.blogg.se

2012-11-09 @ 15:29:42
URL: http://ruhbjornen.wordpress.com
Postat av: Ida

Jag skulle inte säga att det är "så det är att ha unghund". Men en del unghundar (eller hundar över lag, alla slutar nog inte med det) har ju känsligare mage än andra och då kan magen hoppa igång vid stress. Pesto bajsar alltid när han kommer ut till BK/HU men det är inte direkt löst.. Kezo däremot som är lugnare gör inte så och har aldrig gjort som ung heller..

Så länge han är pigg i övrigt så skulle jag själv inte oroa mig. Inte så länge det händer i stressade situationer. Som Karin skriver behöver ju inte all stress vara negativ. Jag vill ha en högre aktivitetsnivå på mina hundar vid träning och då får man ju lite stress på köpet..

Svar: Det som är drygt är ju att även en promenad där han får rejsa runt lös sätter igång magen. Känns som det är lite VÄL känsligt, för det måste han ju få göra tänker jag :O
mittlivsomhund.blogg.se

2012-11-09 @ 16:49:48
URL: http://xn--cronebck-5za.se
Postat av: Lydia

Dingo har varit precis likadan fram tills förra året (vid 3års ålder). Då växte han upp och kunde hantera stressen utan att bli lös i magen. Så jag tror inte att du behöver vara orolig. Vissa unghundar är såna och det växer troligen bort.

Svar: Ja jag misstänker ju nästan att det är så - en unghundsgrej. Men det är alltid skönt att få hispa av sig och höra andra uttala sig. Magen krånglar ju inte hela tiden, så det som egentligen oroar mig mest är att han kör ut maten i förtid och inte tillgodogör sig fodret ordentligt pga detta beteendet :O
mittlivsomhund.blogg.se

2012-11-10 @ 08:04:02
URL: http://lydiaodingo.wordpress.com
Postat av: Nathalie och Ayax

Ayax har också varit sån - är sån till viss del. Men han var ju aldrig perfekt i magen heller... så jag har bytt foder kanske 2-3 gånger per år för att se om jag kan hitta något han blir bättre av. Mer för att jag tycker hundar ska ha normal konsistens på bajsen, det ska inte alltid vara mjukt som i Ayax fall.

Ska man ut i foderdjungeln ska man vet att det kan ta lång tid innan man hittar något väldigt bra. Vi har hittat rätt med acana lamb and apple tycker jag nu när jag lyckats få lite hull på honom igen. Och därför förespråkar jag spannmålsfria foder ;))) hihi!

Jag tycker dock ditt problem låter mer som ett unghunds/stressmage problem som jag tror han kommer kunna ha lite bättre koll på när han blir äldre! Lycka till iaf!! :)

Svar: Ja hans foder är varken vete, soja eller majs i så det känns ändå som ett bra foder så sett. Och sålänge vi bara chillar hemma så är det jättefina korvar haha! Helt galet att man engagerar sig så i ens djurs avföring egentligen, men bevisligen så behövs det ju :P
mittlivsomhund.blogg.se

2012-11-10 @ 23:47:31
URL: http://nathaslillafina.blogg.se
Postat av: Ingela

Många unghundar har helt enkelt inte full fysisk kontroll på sina system. Jag tycker inte att du ska oroa dig för mycket, även om du vet att Sigge visat lite tecken på känslig mage. Att hålla på och krångla med foderbyte kan förvärra, så mitt förslag är att se tiden an. Du kan också testa att ge mindre fodergiva de gånger du vet att ni ska träna.

2012-11-11 @ 22:58:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0