Det här med agility....

Det här med agility när man har en unghund är ju väldigt svårt!
Med Rocky så tänkte jag inte så mkt, bara gjorde, och det gick väl hyfsat iofs... Dock är det ju dags att utvärdera sig själv och faktiskt lägga lite tanke bakom allt nu, om det ska kunna bli bättre.
 
Mitt första huvudbry är det här med slalom. Rocky lärde sig slalom med godislockande. Visst, det funkade väl okej, men han har alltid tyckt att slalom var svårt och det är först på äldre dar jag lyckats få upp någon vidare fart på honom.
 
Så kom Sigge, och vi gick en foundationkurs för Åsa. Jag fastnade verkligen för den metoden hon och hennes vänner använt på sina hundar. Där kör dom både med bågar och kanal, och hunden har lätt att tidigt träna svårare ingångar och framförallt få väldigt bra fart! Det enda som var mitt bekymmer från början är ifall Sigge är för våldsam och forcerar pinnarna istället för att böja kroppen när kanalen blir smalare. Det vet jag ju dock inte förrän jag provat, och jag är fortfarande sugen. Men så börjar det bli vinter nu... Då går det ju inte!
Funderar på om det egentligen spelar ngn roll, för jag har faktiskt inget stort behov av en debut precis vid 18 månader, och då kan vi lära in slalom när tjälen släppt!
Nästa fundering är förstås om jag måste köpa slalombågar, eller som såna där hålband som jag läst om på nätet kanske kan fungera? Vad tror ni?
 
Nästa bekymmer är det där med kontaktfält. Rocky har ju inte ens något befäst kontaktfältsbeteende utan jag springer ju med, bromsar honom och typ visar ner honom med handen och hoppas på det bästa...
Jag vill ju faktiskt avancera lite nu, och inte bara springa lite i klass 1 för att det är roligt. Men då kommer den där lilla detaljen att jag inte köpte en border, och dessutom envisas med att ha en hane... Han blir tyngre, långsammare och vi kommer behöva jobba mkt på tidsbesparande knep om vi ska ha någon chans med duktiga borderekipage! Att ha 2-på-2-av kanske då inte är optimalt för att det tar mycket tid.
Vad är det då som gäller - jo dessa jäkla running contacts...
Det är ju bara att vackert erkänna att jag har väldigt lite erfarenhet, är det särskilt smart att då börja fundera på en så svår och tidskrävande metod, som många säger sig gett upp för att det är svårt att få till?
Ska jag låta en sån trivial sak som att jag är ganska grön inom hundträning begränsa mig? Någon gång måste man ju ändå lära sig liksom?
Är det värt slitet, eller kan jag klara mig ändå med 2-2 om jag sköter mina kort bra på resten av banan? Och man kan ju faktiskt släppa tidigt.
En stor fördel som finns med bra runnings är ju att det lär slita mkt mindre på kroppen att slippa bromsa upp sig så på balanshindren, men om jag inte får till det så ja....
 
Det här med hundträning är svårt (det uttalandet har typ blivit mitt signum...) och hur 17 ska man tänka? Någon som har lite råd och tips att ge?

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Här sticker jag ut hakan lite i agilityvärlden, trots att jag aldrig tränat den sporten eller kommer kunna det med Sune (höfterna du vet!).
Om jag hade valt en metod för kontaktfältsbeteende har jag nog satsat på ram-metoden. Jag hade inte velat ha 2på2av då det precis som du säger sliter på kroppen. På den här bloggen hittade jag en bra förklaring: http://hundanna.wordpress.com/2011/07/25/grejar-dag-ram-metoden/
Nu har jag ju som sagt noll erfarenhet av agility och därför är det ju lite småkomiskt att jag uttalar mig :P Men då jag läser en hel del hundbloggar (så även agility-inriktade) samt känner en del agilityfolk så hör man ju hur "snacket går". Värt att kolla upp för er kanske?

Svar: Alla tips mottages med tacksamhet! Som det ser ut nu så lutar det dock åt att jag anammar Silvia Trkmans sätt att träna in running, där man börjar på en bräda på marken och klickar in hunden att trampa i slutet. Meningen är att det ska sätta sig i muskelminnet på hunden liksom, men fasen vet hur lätt det är haha! Dock måste man ju prova innan man säger varken bu eller bä ;)
mittlivsomhund.blogg.se

2012-11-05 @ 11:32:18
URL: http://cickan.wordpress.com
Postat av: Anna & vättarna

Jag körde bara vanliga slalombågar på Immer och är grymt nöjd med resultatet, både fart och säkerhet, så jag tror inte du behöver köra kanal. När han är så stor så funkar det nog minst lika bra att han får ta det i sin egen takt i bågarna och öka farten när han blir säkrare. Farten kommer med motivationen så belönar du bra så ser jag inte det som ett problem.

Vad gäller running så hade jag tänkt det på Immer, men lade ner der projektet efter ett tag till fördel för två på - två av. Med running så måste man vara galet noga att klicka rätt och dessutom kunna ha nedfarten lättillgänglig och kunna träna stegvis genom att höja den långsamt. Insåg att jag inte har tid och energi för det när jag var tvungen att åka till klubben. Hade jag haft en egen trädgård så kanske jag gjort det? Tror att ram-metod kanske är enklare isåfall. Du kan ju faktiskt lära in två på - två av vid sidan om, på trappor etc, så om du vill lära in ett stopp så har han grunden till det.

Min tanke med att köra running med Immer var samma som din - stor hund kräver att man kan spara all tid man kan jämfört med mindre och smidigare konkurrenter. Ska man svänga efter balansen tror jag man tjänar mer på att ha ett stopp dock om man ska kunna vända "finlandsfärjan" som kommer i full galopp nerför ;)

Svar: Det jag tänker på är mest hur jobbigt Rocky tycker att slalom var, trots att jag försökte tokbelöna. Är väl mest det som gjorde mig fundersam, samt att jag tyckte Åsas metod när hon introducerade den på kursen kändes trevlig :)
Angående running så har jag hittat ett skyddsrum i källaren som är helt tomt och lagom stort som jag tror kan passa. Där kan vi vara i princip dagligen hela vintern så tänker att jag iaf ska ge det en chans. Dock så har du rätt i att det kan bli ett problem att vända snävt när ångloket kommer i full fart, så det måste jag nog allt ta och fundera på lite!
mittlivsomhund.blogg.se

2012-11-15 @ 21:26:01
Postat av: Anna & vättarna

Men körde du bågar på Rocky? Tror det är den stora skillnaden för Immers del iaf - det var lätt att göra rätt från början vilket gjorde att han tyckte slalom var buskul från början och det gick fort att få fram farten.

Svar: Nej det har du iofs en poäng i! Det var vanligt köttbullelockande :P
mittlivsomhund.blogg.se

2012-11-16 @ 13:35:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0