Dagens ridhusträning

"Ska vi åka och träna?"
Rocky vet precis vad det handlar om, men Sigge har inte riktigt förstått än - förrän träningsväskan kommer fram! Han ljudar inget, men river i princip lägenheten! DET ÄR SÅÅÅÅÅÅÅ KUUUUUUUUL tänker Sigge och skuttar runt på två ben ända ner till bilen.
 
Kör fortfarande ganska försiktigt med Sigge, och idag var målet att bara ha roligt, bygga mer självförtroende och öka hindersuget. Sigge har liksom inte riktigt förstått det där med att hinder är det roligaste i världen än, utan springer lika gärna vid sidan av. Idag tyckte jag dock att jag märkte en liten förändring jämfört med för två veckor sedan, då han idag med sprudlande glädje smet ifrån mig när vi skulle börja och tog både tunnlar och hinder i flygande fläng!
 
Ida hade vart snäll och ritat övningar till dagen, och detta var den första som jag och Sigge gav oss på. Jag tar inte så många hinder i stöten och valde idag att mjukstarta med en liten egen bana, där vi tog hinder 4-6-7-8-9. Han börjar söka hinder fint nu, och tunnelsuget är det verkligen inget fel på! Han hade lite svårt att styra upp sig från tunnel 7 men kuuuuuul hade han!
Även Rocky fick ju köra, men där körde vi banan som den var. Svårigheten för oss var att få till hinder 5-6-7 bra, då missförstånd gjorde att han både tog hinder 5 två gånger och sedan gick in i fel tunnelingång. För en gångs skull kom jag på ett smidigt sätt att lösa det på, helt på egen hand, vilket jag annars har så jäkla svårt med. Det vi gjorde var att jag tidigt tryckte ut honom mot hinder tre, och gjorde ett blindbyte vid hinder 4 så att Rocky och tunnelen var på min högra sida. Väl ute ur tunneln skickade jag honom mot hinder 5 och gjorde där ytterligare att framförbyte så jag hamnade på utsidan om hindren och då sprang han inte in i fel tunnelingång en enda gång. Övningen kändes bra, och Rocky var i fin form idag! Superkul!
 
Andra övningen valde jag och Sigge att köra hinder 3-6-7-8-9, och detta gick riktigt bra. Det han tyckte var svårast var att ta en bra sväng från hinder 8-9 och i det läget måste jag tänka på hur jag placerar mig och visar, för han har inte greppat det tillräckligt för att klara det så självständigt som jag skulle önska. Ni kanske tycker att jag tar för lite hinder/tränar för kort med Sigge, men hellre korta, effektiva och givande pass än att jag tröttar ut honom för mkt. Jag har ju fegat så länge att jag får mjukstarta nu.
Rocky och jag fick inte till början på kombinationen alls, men Hedvig klev in och hjälpte mig vilket gjorde underverk! Jag hade svårt att på avstånd trycka in honom i tunneln och möta upp vid hinder 3 på ett bra sätt. Lösningen var att stå mellan hinder 2-3, trycka in honom i tunneln, och sedan ta emot honom över hinder 3. Detta köpte han varenda gång och så fort jag fångat upp honom på linjen kunde jag göra ett framförbyte och lotsa vidare honom till hinder 4. Även denna kombination kändes super och jag vågade mig flertalet gånger på att blindbyta mellan hinder 5-6 vilket jag aldrig brukar göra. Men som Stina lyckades banka in i min skalle - visa rätt så kan du lita på att Rocky gör som du vill! Det slår ju liksom inte fel! Han är grym min gammelgubbe bara jag vågar och satsar! Jag känner att nollorna på ÖM hägrar ;)

Kommentarer
Postat av: Hedvig

Det såg jättefint ut tycker jag! Han är ju jätteduktig Rocky och det är du med :D

2012-11-19 @ 13:25:02
URL: http://trolleboll.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0