Matstrejk

Nu har Sigge fått för sig att han inte ska äta. Han är pigg på maten när vi tränar, men att få den ur sin skål är värdelöst verkar han tycka. Innan har han ätit en del och lämnat lite, men idag ville han inte äta frukosten alls. Maten verkligen bevisligen inte äcklig eftersom han tar den ur handen och jobbar hyfsat för den på hemmaplan. Han verkar helt enkelt ha fått för sig att han inte vill äta uppblött mat ur skålen. Hur bemöter man något sånt här? Som jag gjorde nu så ställde jag helt enkelt undan maten och han får vara utan, för att börja dadda för att få honom att äta när han inte verkar ett dugg sjuk känns inte som en bra lösning. Han leker, han äter saker ute, han vill träna osv så jag tvivlar på att han är sjuk. Känns mer som hormoner och att han börjar bli stor kille. Dock vill jag att han ska äta ordentligt för han växer och behöver näring! Någon som har tips och erfarenheter?

Kommentarer
Postat av: Emma

Jag hade också tagit undan maten och erbjudit honom att äta vid nästa planerade måltid. Självklart skulle jag hålla ögonen på honom för att se om allt är ok. Men att de tappar matintresset ibland kan ju bero på hormoner osv. Jag skulle se om han käkar maten ikväll, och först efter det se om man behöver piffa till maten med lite filmjölk tex. Sen vi bytte till färskfoder har vi inte haft något sådant problem ;)

2012-05-11 @ 11:51:33
URL: http://trassladsvans.wordpress.com
Postat av: Karin

Helt rätt tänkt, tycker jag! Sigge kommer att inse att det är vid måltiderna maten serveras, och hoppar man över en gång får man vara hungrig till nästa gång.



Inte behöver du oroa dig för näringsbrist för lille busen. En frisk hund kan lätt testa gränserna ibland och även att vara utan mat en dag är inte farligt - inte ens om man bara är sex månader. (Äter han inte alls mer än en dag eller två bör man förstås kolla upp det.) Men jag har svårt att tro att han kan hålla sig så länge som en hel dag. :-)



Näringsbehovet växlar ju också lite. Kanske växer han inte lika snabbt och behöver alltså mindre mat just nu. Hans kära mor Maja har alltid reglerat det själv och alltså inte ätit upp/hoppat över någon måltid ett tag och då har det ofta varit dags att minska mängden mat för hon behöver inte mer.



Ett annat tips just nu är: ge mindre portioner. Först när han börjar sluka hela portionen kan du öka dem lite tills du märker var gränsen går - alltså hur mycket han behöver just nu.

2012-05-11 @ 11:51:54
URL: http://blogg.vargladjens.se
Postat av: Nathalie och Ayax

När Ayax slutade äta minskade jag maten eftersom den värsta växtkurvan verkade vara över. Men jag har iof aldrig haft problem, han har i princip alltid ätit upp ur skålen. Men jag tog bort skålen när han var liten när han verkade vara klar.



En annan sak jag funderade på är hur ofta ni ger mat? Om han alltid är dålig på att äta vid måltiderna kanske man kan ge fler gånger per dag istället, även om man är noga med att plocka undan skålen när han inte äter?

2012-05-11 @ 19:20:54
URL: http://nathaslillafina.blogg.se/
Postat av: Ida

När Kezo var ung åt han var trejde dag i över ett halvår. Det gäller att ha is i magen. De svälter sig inte! Börjar man dalta är det kört.. Tyvärr..



Tips på vägen:

Ge maten torr med vatten vid sidan. Då slipper du slänga det han inte äter upp utan kan spara till nästa gång.



Ge mat max 2 ggr/ dag så han hinner bli lite hungrig mellan måltiderna.



Man kan prova ge kvällsmaten vid "läggning" och låta den stå över natten. Kezo åt gärna ostört när resten av familjen somnat när han var liten..



Han är ju en retriver. Det löser sig ;)

2012-05-12 @ 05:53:28
URL: http://cronebäck.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0