Tenta-p

Sigge har nu för första gången fått känna på tenta-p med allt vad det innebär, men jag har lovat honom att han ska få en superrolig helg som plåster på såren. Tenta-p i det här hushållet innebär tankspridd och lite stressad matte, som tröttnar ibland och börjar gråta. Det tyckte Sigge var jättekonstigt men provade på flera sätt att göra humöret bättre. Han är besatt av öron så det var hans första snilleblixt: om det rinner ur mattes ögon så kanske man kan slicka henne i öronen och bete sig som en ål, och mycket riktigt... Det slutade rinna :O

Han är en väldigt trevlig hund även om han känts lite disträ ett par dagar, främst vid koppelträningen. Visserligen så har det med största sannolikhet med mig att göra, så vi bryr oss inte så mycket om det! Rocky lärde sig att gå i koppel när han var över ett (det var då jag tog över honom) och det fungerade det med, så tiden är inte förbi än :D
För en liten stund sen var vi ute och lekte med kampbollen, vilket Sigge ÄLSKAR! Han hade gärna lekt mer så nu är han i full gång och terroriserar F i soffan, nya grejen är att göra en kullerbytta i hans knä, ser galet ut!

Igår var det dags för ridhusträning igen och den gick väl... hyfsat... Vi hade inte tränat på flera veckor och två timmar är egentligen för länge för Rocky. Han blir så påverkad av den högljudda nivån och stressen som blir av att titta på andra som kör så vid tredje övningen brukar han inte vara varken lika kontaktbar eller fokuserad.
Så även igår.
Jag vet inte vad jag ska tycka om ridhusträningarna egentligen, visst är det tur att de finns så man slipper hålla upp fullständigt men när det blir så skilda nivåer på ekipagen så fungerar det inte alltid. En kompis kände sig lite glirad igår och själv kände jag mig mest värdelös och ivägen. För visst 17 är det så att ett klass 1-ekipage utan en enda pinne krånglar mer än exempelvis ett klass3-ekipage, konstigt vore det annars! Det finns ju en uppenbar anledning till att jag är i klass 1 och det är bristande träning och erfarenhet.
Det kan då ibland vara nedslående att det man själv kämpar halvt ihjäl sig med för att hunden och man själv är trötta och inte tillräckligt duktiga med samma övning som andra kan göra i sömnen.
Om jag hade kunnat allt så hade jag inte deltagit i träningarna för de hade ju vart överflödiga, och jag har lika stor rätt att krångla med de svårigheter som JAG möter på som andra har med sina. Alla fel är lika värda!
Ridhusträningarna är för mig inte så mkt finlir som det är tips på vad jag ska koncentrera min  träning på när säsongen kommer igång för att ha en chans på tävling, vilket innebär att vi kommer fortsätta traggla och ta tid på oss och nästa gång ska jag inte känna mig dålig för det! PUNKT! :D

Lägger upp banorna vi gjorde igår så jag har dem kvar om en månad när hindren förhoppningsvis går att ställa ut igen :D
Det är dock inte jag som ritat, så den äran får E ta på sig :D (du får slå mig om jag inte fick stjäla dem ;))


Kommentarer
Postat av: Karin

Usch vad tråkigt att du fått känna så om vinterträningen! Så ska ingen behöva känna det!



Jag har kanske haft tur, för jag har bara fått höra uppmuntrande ord och tips på hur man kan förenkla övningarna... Dessutom tycker jag det är toppen att ha andra som vet mer som man kan fråga om råd och få tips ifrån när man kör fast. Så olika det kan vara fast vi är i samma ridhus... Önskar ni hade fått känna samma sak!



Är inte du med i agilitysektorn? Det tycker jag är något man borde ta upp och prata om hur man kan förbättra! Agility är och ska vara roligt, för alla!



Lycka till med tentorna!

Och en liten tröst - Wilda är också disträ nu och då. Det händer så mycket i deras små hjärnor så de får väl också kortslutning ibland. :-)

2012-03-05 @ 18:03:54
URL: http://blogg.vargladjens.se
Postat av: Ida, Kezo och Pesto

Jag vet att det är fler som känner att ridhusträningarna inte alls fungerar bra. Främst är det ju jobbigt för nybörjarna när övningarna oftast ligger på en lite svårare nivå. Men det är också jobbigt för de som är riktigt duktiga för SÅ svåra är ju inte övningarna.. Bäst är det väl för såna som mig och Kezo som behöver lite av varje..



Men även jag tycker att det är svårt när det är hög ljudnivå och bara en tid i veckan att träna på. Man kör för hårt och sista övningen kör man bara för att man ju har en vecka på sig till nästa pass fast man ju vet att hunden inte alls orkar!



Berätta gärna för någon du känner dig trygg med om det blir dålig stämning i en grupp. Det är fler som känner sig stressade över träningen och då kan det lätt bli fel.. Kanske måste vi blanda grupperna mer så att de som behöver lite mer tid på en övning blandas med de som klarar övningarna snabbare..

2012-03-05 @ 18:30:54
URL: http://cronebäck.se
Postat av: Emma

Ja, en bättre matchning hade kanske varit något. Även om det är skönt att köra med dem som löser problemen på samma sätt. Men det känns stressigt och ibland som om det varken blir hackat eller malet för min del. Men snart kan vi vara utomhus igen och traggla hur vi vill :)

2012-03-05 @ 21:11:38
URL: http://trassladsvans.wordpress.com
Postat av: Emma

självklart får du låna bilden! Jag var mest osäker på om jag inte komihåg rätt ^^

2012-03-05 @ 21:15:39
URL: http://trassladsvans.wordpress.com
Postat av: Hedvig

Hej!

Det var verkligen inte meningen att jag skulle göra så att ni kände er stressade på träningen. Självklart har vi alla rätt till tiden och ni får ju också ta tid såklart. Jag känner mig själv väldigt sällan tillfreds med vinterträningarna för att vi är för många som tränar på för liten yta och för kort tid, för att nivåerna ofta är för svåra för min klass 1-hund och för att mina hundar hinner kallna mellan varje runda och det ökar skaderisken. Jag vet däremot inte hur vi ska komma runt problemet.



Så det som Karin skrev, att ingen ska behöva känna så, så känner jag varje gång. Man hinner ju aldrig komma igenom allt man vill, isf hinner ju ingen annan att träna (förutom de som sätter kombinationerna på första försöket). Jag vet inte om det är mig du syftar på när du skriver klass 3-ekipage som sätter det på första försöket, men det stämmer inte riktigt när det gäller Monster iaf. Han tävlar i klass 1 och behöver nästan alltid flera reps för att det ska bli rätt. Men ja, nivån är alldeles för ojämn i large-gruppen, det håller jag med om. Kombinationerna är ju ofta för svåra för nybishundar också.



Sen vet jag inte riktigt hur min kommentar om boxhörn kunde missuppfattas så som Emma tog den, vad jag minns så sa jag att det är en sak som man måste träna på för att det förekommer väldigt ofta i olika former på tävling. Det var absolut inte meningen att glira någon. Tråkigt att den uppfattades så och jag sa vara tyst och ta en promenad istället nästa gång.

Väl mött!

2012-03-08 @ 18:32:21
URL: http://trolleboll.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0