Ska man skratta eller gråta?!

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/kvallsoppet?title=kvallsoppet_del_9&videoid=2172607

Första halvan av programmet handlar om hundar. Jag blir mörkrädd!
Jag hade ALDRIG I HELA MITT LIV velat gå i närheten av en människa som Bengt Rödseth med mina hundar. Med sådana uttalanden som att inlärning inte existerar i naturen och att man inte kan belöna ett "ickebeteende" så får han mig att må illa och blir fruktansvärt ledsen då det med största sannolikthet finns människor som ser upp till och lyssnar på en så galet okunnig människa!

Jag hoppas att folk ser att det "lägret" med uttalanden som dessa skämmer ut sig något ofantligt!

Sedan blir jag så förbannat trött på att man alltid ska smutskasta klickerfolket med någon vanföreställning att det inte är tillåtet att säga nej och att hundarna lever i någon sorts anarki, är sönderstressade och inte vet vad som krävs av dem. JAG.BLIR.SÅ.TRÖTT!

Det finns flera vägar till samma mål och jag tror att många använder sig av metoder de inte behärskar och därför blir det fel!
Det skulle aldrig falla mig in att ägna mig åt alfarullningar och allt vad det kallas, för gör jag fel i ett sånt läge så stjälper jag med största sannolikhet mer än jag hjälper och jag ger mig 17 på att hunden tappar förtroende för mig!
Att bli ibankad att man måste vara auktoritär och ledare och alla andra benämningar som finns hos "gamla skolan" är absolut inget som passar mig. Jag vill vara vän med min hund, inte boss! Jag kan omöjligt förstå hur min hund skulle få ökad respekt för mig när jag inte behandlar den med respekt. För ärligt talat, är det så respektfullt att vråla på hunden och slita i kopplet för att den inte gör som jag säger..... Nja, inte enligt min mening.
Men jag tycker även att klickerträning kräver eftertanke. Allra främst om man ska forma om mindre önskvärda beteenden, man måste vara lite påläst! Att klicka och trycka in köttbullar i munnen vid fel tidpunkt kan också bli galet för tänker man inte på vad man förstärker i det läget så kan det ju bli något helt annat än det som var tänkt från början, och DÅ kan man säkert få en hund som är stressad!

För jag tror det är just där det skär sig, när det kommer till mindre önskvärda beteenden. Där förstår inte "lägren" varandra och det blir mest en smutskastning av hela diskussionen.

Och detta med dominans hit och dit... Jag blev en gång tillsagd att Rocky skulle sluta jaga hare om jag bara hade klargjort att det var jag som var alfa.... Att jaga är något som är så djupt rotat i hunden och det går att få bort - med TRÄNING - inte att dominera och försöka leka alfa!
Förklaringen jag fick var att min hund inte hade jagat om den inte hade fått sova i sängen. Och hur var det egentligen med matrutinerna? Och vem går först ut genom dörren?
Tillåt mig att skratta! Att få lov att äta, gå ut genom dörren, hoppa ut genom bilen etc vad är det? JO, det är INLÄRDA beteenden! Det handlar faktiskt inte om dominans! Det är något hunden har lärt sig att så ska det vara. Det är inget som kommer naturligt för att hunden tror att jag är alfa...

Jag skulle kunna gnälla på om detta i decennier...

Folk borde helt enkelt tänka lite mer innan dom köper hund och faktiskt läsa på! Sedan jag skaffade Rocky för snart 6 år sedan så blir jag mer och mer medveten om att ha en hund är en hel VETENSKAP! Det kräver tid, engagemang och ständig självrannsakan! När saker inte fungerar måste man analysera varför, och faktiskt tänka efter lite på hur man kan ändra riktning då. Och framförallt, komma på en lösning som kan fungera för hunden och ge den en möjlighet att lyckas!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0