Vinterfunderingar

Nu när det blir mer eller mindre totalvila från agilityn, vad ska då jag och hundarna hitta på för att få dagarna att gå, och våren att komma närmare kan man ju fråga sig?
 
Vi har ju redan bestämt det, och jag tänker våga mig på att nosa på lydnaden med Sigge! Jag är väldigt grön där, men det vet ju inte Sigge och jag tänker att det är ett bra sätt att både träna upp koncentrationsförmågan, samarbetsviljan och att faktiskt kunna ta sig samman och arbeta samlat ibland. Vi är ju alltsomoftast två flamsnissar, så vi får väl se hur detta kommer gå :P
Att både jag och Sigge ska lära oss att tävlingsposen är den roligaste i hela världen blir något av det svåraste - det ligger liksom inte riktigt för mig att gå stel som en pinne och inte få vara yvig.
Rocky har inte heller fattat det, och att börja krångla med honom på ålderns höst känns lite knasigt, men vem vet - han kanske också vill vara med när han ser vad kul Sigge och jag har :P
 
För att få bejaka våra friare sidor och få lite mer "samlat trams" där matte får tjoa, berömma och skutta runt tillsammans med hundarna så har jag bestämt att på allvar ta tag i att göra varsitt freestyle-program till dom!
Klass ett borde vi ju kunna klara, även om jag är graciös som ett kylskåp och har fantasi som en sten. Jag har iaf hittat två låtar som jag tror kan passa grabbarna bra, och att få göra tricks med matte tycker de ju båda är kulkul!
Även denna aktivitet kommer hjälpa oss arbeta upp ett fokus, samarbetsvilja och göra mig och Sigge mer till ett team! Tycker att vi har fin kontakt i dagsläget men spannet vi klarar att koncentrera oss på är alldeles för lågt!
 
Nummer ett för mig i vintern, som även detta kommer hjälpa oss i agilityn i vår är att jag ska jobba stenhårt på min struktur och mitt upplägg. Är det ngt jag har svårt för så är det att strukturera upp en riktig plan som jag kan jobba efter, och det är ju inte konstigt att resultaten blir lite si och så då...
Bristen på struktur är något som jag alltid haft svårt för, men när det kommer till hundträningen så märks det verkligen! Att klara av skolan med taskig struktur är liksom ett väldigt litet problem, det handlar bara om mig och jag vet hur man gör för att rädda skinnet på sig själv, klara prov och hinna med deadlines. Men när det kommer till hundträningen har jag gjort den häpnadsväckande upptäckten att det inte funkar! Alldeles förbluffande är det :P
Hundarna kan liksom inte riktigt vara med på noterna utan en strukturerad plan, och att träningen öht kommer framåt är ett under. Så detta ska jag verkligen tänka på, och jobba med, och detta projekt kanske är bra att ta in sporterna lydnad och freestyle då dessa är upplagda på ett helt annat sätt.

Jag tror att det kommer bli en bra vinter, trots bristen på agility (och detta intalar jag mig nu dagligen då jag är skräckslagen, för jag vet ju inte vad jag håller på med :P)
 
Fortsättning följer....
 
En större (!!!) knähund får man leta efter!
 
För det är liksom i knät som Sigge hör hemma!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0